Gratis-applikasjonen Spond ble lansert i 2016, for å hjelpe idrettslag og deres lagledere med alt fra å planlegge treninger, til å dele bilder og lage kampoppsett.

Målt i antall brukere har sportsappen lyktes svært godt: Etter tre år er den tilgjengelig på blant annet engelsk, italiensk, svensk og tysk, og har en halv million månedlige brukere. Inntektene har også økt kraftig: I 2017 dro selskapet inn rett i underkant av 600.000 kroner, mens de for fjoråret omsatte for 8,6 millioner.

I fjor skrev DN om at selskapet planla ekspansjon i Europa, og derfor hentet 50 millioner kroner til selskapet. Gründer og daglig leder Per-Otto Wold fikk inn store navn som Ebay-toppsjef Devin Wenig, ishockeystjerne Mats Zucarello og Kahoot-gründer Johan Brand på investorsiden. Utforkjøreren Aksel Lund Svindal har vært med siden start.

De har derimot ikke funnet en måte å få appen til å gå med overskudd enda.

For to år siden var underskuddet før skatt på 9,5 millioner – for fjoråret har det vokst til 19 millioner kroner i tap. Det gir et samlet tap før skatt på 52 millioner de siste seks årene.

Skal fortsatt være gratis

– Frivillige lagledere og trenere er grunnsteinene i norsk idrett – uten de hadde tilbudet til barn og unge i Norge vært en brøkdel av det er i dag. Å lage en tjeneste som hjelper denne gruppen har stor verdi utover det rent økonomiske, skriver Wold til DN i en melding.

– Vi er nå i en vekstfase hvor underskudd er ventet.

Han understreker at appen vil fortsette å være gratis også i tiden fremover. Selskapet har inngått partneravtaler med blant annet Peppes Pizza og Fjordkraft, slik at deler av kjøpesummen når et klubbmedlem benytter seg av disse går til klubben. Av partnermidlene tar Spond en andel på 30 prosent. Wold opplyser om at denne ordningen har skapt ti millioner kroner i inntekter for idrettslag i hele Norge, samt sikret selskapet inntekter.

– Spond er ikke bare gratis, skriver Wold videre.

Per-Otto Wold (til venstre), Aksel Lund Svindal og Magnus Køber under lanseringen av sportsappen Spond i 2015, ett år før appen ble tatt i bruk.
Per-Otto Wold (til venstre), Aksel Lund Svindal og Magnus Køber under lanseringen av sportsappen Spond i 2015, ett år før appen ble tatt i bruk. (Foto: Øyvind Elvsborg)

– Vår visjon er at lag, foreninger og klubber skal tjene penger på å bruke applikasjonen. Finansiering er en stor utfordring for disse organisasjonene.

I fjor uttalte Wold til DN at han planen var å gå i pluss i 2020 eller 2021. Selv med sitt største underskudd noensinne i 2018, utelukker han ikke at pilene kan snu for selskapet.

– 2020 er mulig, men det er avhengig av hvor mye vi bruker på vekst utenfor Norge. Dette diskuterer vi fortløpende, avslutter han.

I første utgave av denne saken sto det at appen hadde 500.000 nedlastinger – det riktige er at appen har 500.000 månedlige brukere. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.