Den første produksjonsserien er på vei fra Kina til norske sportsbutikker. Gründer og tidligere aktiv syklist Ole Martin Ølmheim (28) er høyt og lavt.

– Det eneste som står i hodet på meg nå, er å få nok enheter ut i markedet. Vi får inn 3000 enheter mandag. I det nordiske markedet håper vi å levere 16.000 enheter i år, sier han.

Enheten han snakker om, har samme navn som selskapet. Bikefinder er en egenutviklet gps-sporingsenhet som monteres i sykkelstyret, og som kommuniserer med en app på eierens mobil. Den kan varsle eieren hvis sykkelen berøres, lage en skarp alarm, og vise sykkelens posisjon på et kart på mobilen.

Nå priser Ølmheim og kompani selskapet til 72 millioner kroner i forkant av en pågående kapitalutvidelse på ti millioner kroner.

Senderen puttes inn i styret på sykkelen, og det trengs spesialverktøy for å få den løs.
Senderen puttes inn i styret på sykkelen, og det trengs spesialverktøy for å få den løs. (Foto: Marie von Krogh)

Stjernelag

Med på laget har Ølmheim allerede investor Petter Stordalen. Selskapet var i 2017 en av vinnerne i Stordalens Strawberry-gründerkonkurranse. Stordalen skjøt inn en million kroner og eier 8,3 prosent av selskapet via Strawberry Capital. Stordalen henviser til Strawberry Capital-sjef Kenneth Andersen, som skamroser Ølmheim.

– Bikefinder har alt som et gründerselskap trenger for å lykkes. Et innovativt og spennende produkt med stort potensial til å nå ut til et stort marked, skriver Andersen, som på generelt grunnlag aldri vil kommentere hvilke emisjoner selskapet vil delta i.

En som vil delta i kapitalutvidelsen, er proffsyklist Alexander Kristoff fra Stavanger. Ølmheim har tidligere trent med Kristoff i ti års tid.

– Alexander Kristoff har tegnet seg for 500.000 kroner. Vi tror også han kan åpne dører for distribusjon i Europa. Jeg mener markedet er alle sykler over 10.000 kroner. Det vil si at alle som kjøper elsykkel bør ha dette, sier Ølmheim.

Produktet vil i utgangspunktet koste 999 kroner i sportsbutikken og være beregnet på ettermontering, men sportskjedene vil også preinstallerte senderen i sykkelpakker de tilbyr.

Brukerne må i tillegg betale 59 kroner i måneden for å aktivisere gps-senderen, men det inkluderer fullverdiforsikring gjennom Gjensidige og oppfølging fra Bikefinders servicesentral, som blant annet vil orientere politiet fortløpende ved et eventuelt tyveri.

Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige har store forhåpninger. Gjensidige tilbyr en forsikring uten øvre begrensning eller egenandel for kunder som har gps-sporing.

– Vi har tro på at dette kan bidra til gjenvinning og god forebygging. Det er særlig aktuelt for dyre sykler, og dem blir det flere og flere av i dag, sier han.

Ifølge Rysstad betales det ut rundt 70 millioner kroner i forsikringserstatning for tapte sykler i Norge årlig.

Via en app på mobilen kan gps-enheten stilles inn til å lage alarm ved berøring, og plasseringen kan finnes på mobilen.
Via en app på mobilen kan gps-enheten stilles inn til å lage alarm ved berøring, og plasseringen kan finnes på mobilen. (Foto: Marie von Krogh)

USA neste

Ølmheim har som mål å returnere halvparten av syklene som blir forsøkt stjålet, opp fra bare et par prosent med dagens sykkelregistre. Han har fått europeisk myndighetsgodkjenning for teknologien, og håper på godkjennelse i USA til sommeren.

– Nå vil vi i første omgang hente inn ti millioner kroner i det europeiske markedet i en emisjon, og åtte millioner kroner i USA når produktet skal lanseres der, sier Ølmheim.

Den pågående emisjonen er ikke fulltegnet ennå, men Ølmheim er overbevist om at den blir fulltegnet i løpet av februar, og at eksisterte aksjonærer også er beredt til å delta. Som største aksjonær i dag, regner Ølmheim med å la seg utvanne fra 17 til 15,3 prosent i emisjonen. De fem gründerne vil fortsatt ha kontroll. Kapitalen skal brukes på å bygge varelager. Han regner med det vil ta rundt fire måneder fra bestilling i Kina til Bikefinder får betalt etter salg i sportskjedene.

– Jeg tror sykler bare er en liten del av markedet for GPS-tracking. En kan se for seg sporing av både ski, dyrt utstyr, mennesker og unger. Det er dette man kaller «internett of things», med sensorer overalt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik blir du en vintersyklist
Arjan Boldingh (31) sykler hele året. Her er hans beste tips for vintersykling.
01:42 Min
Publisert: