Mens andre bedrifter permitterer i hundretusentall, øker teknologiselskapet Tibber nå bemanningen med nesten 50 prosent.

– Vi hadde åtte nye som startet mandag og så regner vi med 11 til innen utgangen av juni, sier gründer og daglig leder Edgeir Vårdal Aksnes.

Selskapet holdt svært god fart gjennom 2019, og nesten firedoblet omsetningen til 244 millioner kroner. Veksten har fortsatt i år, og antall kunder er økt med 50 prosent siden årsskiftet, forteller Aksnes.

Flere søkere

Å rekruttere mens alle andre kutter kostnader har noen fordeler.

– Det har til tider vært håpløst å ansette ingeniører i Stockholm, men det har endret seg totalt. Nå kan man ansette mye raskere, sier han.

Tibbers forretningsmodell går ut på å automatisere innkjøp av strøm for kundene, samtidig som deres plattform kan analysere, styre og optimalisere strømforbruket hjemme hos dem.

De leverer elbilladere, smarte termostater og sensorer for å følge med på huset og strømforbruket til kundene, og kan blant annet styre ladingen av elbiler til timene på natten med lavest strømpris.

Merket da det smalt

Tibber har så langt kommet ganske uskadet fra koronakrisen.

– Vi var veldig spente, og merket det i noen få dager, men så tok det seg opp og vi vokste videre, forteller Aksnes.

Han forteller at de kan se folks endrede vaner under koronakrisen på kundenes strømforbruk.

- Folk står opp en time senere og har jevnere forbruk gjennom døgnet. Men forbruket er lavere enn vanlig om natten, trolig fordi mange ikke lader elbilen for å kjøre til jobb, sier han.

Stordalen og amerikansk kapital

Tibber ble kjent da de vant Petter Stordalens gründerkonkurranse i 2016. Å vinne slike konkurranser er slett ingen garanti for videre suksess, men for Tibber ble det et springbrett, forteller Aksnes.

I fjor fikk de dessuten det svært erfarne amerikanske investeringsfondet Founders Fund inn på laget, da de hentet inn 100 millioner kroner for å vokse.

– Vi har lært mye om vekst av dem, men er ikke blitt så amerikanske at vi driver med uøkonomisk vekst, og det er vi veldig glade for nå, sier Aksnes.

Selskapet hadde et underskudd på rundt 21 millioner kroner i fjor, som Aksnes sier skyldes investeringer i utvikling samt for å øke salget.

– Vi har en god pengekasse, og kunne snudd og gått i pluss, men det ville gått ut over veksten, sier han.

Ifølge det DN erfarer har private handler med Tibber-aksjen priset selskapet til rundt en halv milliard kroner.

Fra Førde og ut i verden

Selskapet, som har hovedkontor i Førde, har ambisjoner langt utenfor Norges grenser. De er godt etablert i Sverige, og har nå fått ordnet alt det regulatoriske i Tyskland. Så salget der er nettopp i gang. Innen utgangen av året håper de å være på nett i fem markeder.

Før Tibber kan gå inn i et marked må det imidlertid åpnes for denne typen aktører gjennom regulering. Så langt er det hovedsakelig europeiske markeder som er åpne for dem, samt noen amerikanske delstater. Land i Asia er også på vei, og Aksnes er særlig spent på Japan.

Han mener strømmarkedet kan sammenlignes med bankmarkedet, der digitale konkurrenter har kunnet ta relativt store markedsandeler fra de etablerte aktørene. Han tror man innen tre til fem år vil få én slik aktør med over ti millioner kunder. Han tror dette vil være en ny aktør, ikke en av de etablerte.

– Det ser ut som vi er en håndfull selskaper som har etablert oss og vokser så raskt og sikter oss inn på det samme, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.