Første kommersielle avtale i boks.

Etter flere års utvikling har svenske Christina Lampe-Önnerud og hennes selskap Cadenza underskrevet en kjempeavtale med en av verdens ti største batteriprodusenter, skriver Veckans Affärer (VA).

Produsenten det er snakk om er kinesiske Bak, eller Battery King som forkortelsen står for. Bak har i dag to batterifabrikker med en samlet kapasitet på åtte gigawattimer, men skal ifølge Christina Lampe-Önnerud øke til 20 gigawatt.

-Det er en kjempestor avtale. Vi satset på å ta en av de største, og det har vi lykkes med. For oss var det viktig at den første lisenstageren var noen innen batteriindustrien. Jeg har jobbet med Bak tidligere, men det var virkelig fantastisk når de ringte meg for en og en halv måned siden med beskjeden om at de var kjempefornøyde med de testene de har gjort med vår supercelle, sier Lampe-Önnerud til VA.

I markedet fra neste år

Det er ventet at Bak vil starte salg av batterier med Cadenzas superceller allerede fra begynnelsen av neste år. Kina er verdens største elbilmarked og satser stort på batteriproduksjon. Med nåværende utvikling er det ventet at Kina vil få 65 prosent av all produksjon av litiumbatterier.

Christina Lampe-Önnerud har doktorgrad i organisk kjemi, og startet et batteriselskap i garasjen allerede i 2005. Ifølge Dalarne Tidning tapte hun imidlertid kontrollen over selskapet til kinesere, og begynte i stedet i toppjobb hos verdens største hedgefond Bridgewater.

I et eksklusivt intervju med Veckans Affärer i 2016 sa Lampe-Önnerud at man etter fire års forskning i hennes nye selskap Cadenza Innovation nå var kommet i mål med oppfinnelsen av et litiumbatteri som skulle kunne hamle opp med det meste på markedet.

– Hvis vår batteriløsning plasseres i en Tesla så vil den kunne øke kjørelengden med 70 prosent. Til en lavere kostnad, sa Lampe-Önnerud til VA. Ifølge batteridronningen skal det dreie seg om en helt ny måte å «pakke inn» energi på.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Duell: Ute på veien er det ingen tvil om hvilken villbass som hersker
Alfa Romeo Giulia QV vs Mercedes-AMG C43 til samme pris.
02:47 Min
Publisert: