Finn Myrstad (35) i Forbrukerrådet hadde rundt 200 tilhørere da han holdt foredrag på teknologimessen SXSW i Austin, Texas, denne uken.

Blant temaene han tok opp var norske forbrukermyndigheters arbeid med urimelige brukervilkår hos amerikanske appselskaper. 

Myrstad er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.

Sveip til evig tid

Et av selskapene norske forbrukermyndigheter har jobbet mye med er sjekkeappen Tinder, som har sitt juridiske hovedkvarter her i Dallas, Texas.

I Tinder velger brukerne potensielle «dater» ved å sveipe til høyre eller venstre på mobilen.

Fem år etter lansering har Tinder 1,4 milliarder sveip daglig, fra brukere i 196 land.

Men som i svært mange andre apper Forbrukerrådet har gjennomgått, har Tinder brukervilkår som sjokkerer norske forbrukermyndigheter.

– Tinders vilkår er hittil det grelleste eksempelet på hva forbrukerne i den digitale verden må forholde seg til, sa Finn Myrstad da han sendte inn klage på Tinder til Forbrukerombudet for et år siden.

Les hele klagen her.

Ugjenkallelig og evig rett

Blant punktene i brukervilkårene som rådet særlig reagerte på, var en paragraf som krever at brukeren automatisk gir Tinder og assosierte selskaper en ugjenkallelig og evig rett til å benytte alt innhold som brukeren laster opp i appen. 

Retten gjelder i «alle medier som er kjent eller som blir skapt».

Et annet prinsipielt viktig punkt er hvor eventuelle rettstvister skal avgjøres. 

Dagens vilkår krever at man aksepterer at eventuelle saker skal bringes for domstolen i Dallas County i Texas, etter Texas’ lover.

– Tinder har gått i dialog, og gjort store endringer i vilkårene og appen. Jeg er ganske sikker på at det skyldes trykk fra Norge. Men jeg tror endringene gjelder alle brukere i hele verden, sier Myrstad.

Ti krav til teknologiselskaper. Forbrukerorganisasjonene presenterer ti krav til teknologiindustrien.
Ti krav til teknologiselskaper. Forbrukerorganisasjonene presenterer ti krav til teknologiindustrien. (Foto: Skjermdump)

Stiller ti krav til tech-kjempene

Onsdag var det Verdens forbrukerrettighetsdag, som første gang ble markert i 1983. 

I den anledning publiserte Forbrukerrådet og forbrukerorganisasjoner over hele verden en plakat med ti krav til teknologiindustrien.

Myrstad er godt fornøyd med at klagen mot Tinder har fått betydelig oppmerksomhet også internasjonalt. 

Press fra forbrukerne er et viktig virkemiddel i kampen for bedre vilkår.

– Slike selskaper liker ikke å ha pågående konflikter, sier Myrstad.

– Det som er problemet med den type vilkår er at de skaffer seg helt urimelige tillatelser til å benytte kundenes data til omtrent hva som helst. Mange har slike vilkår. Det virker som alle har kopiert dem fra det samme fæle stedet, sier han.

Myrstad og de norske forbrukerorganisasjonene har allerede fått andre apputviklere som Vipps, Finn, Wordfeud, Runkeeper, Endomondo og MyFitnesspal til å forenkle og forbedre vilkårene sine.

Tinder har ikke besvart DNs henvendelse om saken.

Har hatt to Tinder-møter

Nestleder Bente Øverli (51) i Forbrukerombudet bekrefter at ombudet har hatt flere møter med Tinder i anledning klagen fra Forbrukerrådet.

Klagebehandlingen nærmer seg nå slutten.

– Vi har hatt to møter med Tinder. Det siste møtet ble avholdt i november. Det har også vært dialog mellom oss og Tinder per telefon og via mail/brev før og etter møtene, skriver Øverli i en epost.

– Hvilke punkter i tjenestens brukervilkår er det viktigst å få endret?

– Noe av det viktigste i arbeidet vårt med brukervilkårene har vært at forbrukeren lettere skal kunne forstå hva vilkårene faktisk betyr, samtidig som vilkårene er i samsvar med norsk og europeisk forbrukerlovgivning. 

Uklare regler

Ifølge Øverli er det et generelt problem for digitale tjenester, fra enkle apper til plattformer for delingsøkonomi, at forbrukernes rettigheter og plikter etter avtalen er uklare. 

Ombudet har derfor presset på for enklere språk og mindre omfangsrik tekst i vilkårene. 

– Hvordan oppfatter dere samarbeidsviljen til Tinder og deres advokater?

– Vi er positiv til den samarbeidsviljen Tinder har vist i saken så langt, sier Øverli.

– Hvilken forståelse har de for kravene fra Forbrukerombudet?

– Som en amerikansk internasjonal aktør som opererer i mange land med til dels ulikt regelverk, har de pekt på at det kan skape utfordringer at det gjelder forskjellige regler i forskjellige land. At stadig flere aktører er internasjonale gjør det viktig med samarbeid mellom myndighetene i forskjellige land om forståelsen av hvilke krav som skal stilles til vilkår for apper og andre digitale ytelser, og dette har Forbrukerombudet tatt en aktiv rolle i, skriver Øverli.

Anbefalt fra DNtv:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fulgte drømmen i Texas: Lager neon-kunst for noen av verdens største stjerner
Jeg har drømt om å bli kunstner siden jeg var liten gutt, forteller Todd Sanders. Tilfeldigheter brakte ham til Austin, og byens sjel inspirerte han til å følge drømmen.
03:55
Publisert: