«Follow Craddock».

Jeg står fastspent i et stativ med virtual reality-briller foran øynene, kontroller i hver hånd og sko som glir friksjonsfritt mot en tredemølle under meg. Når jeg snur på hodet kan jeg kikke rundt i en tredimensjonal verden. Et stykke unna står en soldat, og beskjeden er altså: «Følg Craddock».

Når jeg går på tredemøllen beveger jeg meg på tilsvarende måte i et dystert og sparsomt belyst fabrikklokale. Craddock og jeg tar heisen ned fire etasjer og jeg får beskjed om å følge på når han sparker inn en dør vi kommer frem til.

På gulvet ligger flere livløse kropper strødd. Hva har skjedd?

DN tester ut en 360 tredemølle kalt Omni, som skal gjøre VR-opplevelsen enda bedre fordi man faktisk beveger seg fysisk i det virtuelle rommet. Omni er utviklet av Jan Goetgeluk og selskapet Virtuix.
DN tester ut en 360 tredemølle kalt Omni, som skal gjøre VR-opplevelsen enda bedre fordi man faktisk beveger seg fysisk i det virtuelle rommet. Omni er utviklet av Jan Goetgeluk og selskapet Virtuix. (Foto: Marte Christensen)

360 tredemølle

Det som på engelsk kalles Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR), er blant områdene der den teknologiske utviklingen går raskest og pengene flyter fortest om dagen.

VR og AR er tema for en rekke sesjoner under den store teknologikonferansen SXSW, som åpnet i Austin, Texas, fredag.

Utstyret DN fikk teste heter Omni og er utviklet av Jan Goetgeluk og selskapet Virtuix. Det omtales som en 360 tredemølle, som kobles til annet tilgjengelig VR-utstyr. 

Virtuix er ett av fem oppstartselskaper fra Austin innen VR og AR som fredag viste seg frem på Hilton-hotellet midt i Austin under SXSW-konferansen. Men fortsatt er det lang vei frem til VR-briller når massemarkedet.

Norske muligheter

Forskningsleder Jan Håvard Skjetne ved Sintef Digital er på SXSW for å plukke opp de siste trendene fra digitale fronten. Prosjekter innen AR og VR er av stor interesse for Sintef.

– For at VR og AR skal ta av, må innholdet være bra nok og fremstillingen av det billig nok. Vi i Sintef ser særlig på mulighetene innen for eksempel trening og opplæring, medisinsk diagnostisering og opplæring, bygg og konstruksjon, og datavisualisering, sier Skjetne.

De store aktørene innen VR har så langt vært mobilprodusenten HTC, Google, Samsung og VR-brilleprodusenten Oculus, som Facebook kjøpte for to milliarder dollar i 2014. Facebook avsatt 250 millioner er dollar til å utvikle VR-innhold, penger som kommer på toppen av en like stor pott fra datterselskapet Oculus.

Raid mot Osama bin Laden

Sammensmeltingen av virkelighet og teknologi i omgivelser man kan utforske med kroppsbevegelser og nær sagt alle menneskelige sanser, skaper helt nye muligheter.

Dataspillprodusentene har kastet seg på VR-bølgen for lenge siden. Men teknologien anses også å ha stort potensial innen underholdning, e-sport, virtuelle reiser du kan foreta fra din egen stue, samt opplæring.

Også militære opptreningsformål er aktuelle, forteller Jan Goetgeluk i Virtuix.

– Tenk deg US Army trene til raidet på Osama bin Laden på en Omni-tredemølle, sier han.

Mangler innhold

Foreløpig har hypen rundt VR vært større enn det kommersielle gjennomslaget. Det skyldes blant annet mangel på innhold som er tilpasset den nye teknologien, ifølge en artikkel i Venturebeat.

Dette bekreftes av Will Mason (26). Han er grunnlegger av VR-inkubatorselskapet Upload, Inc., i San Francisco. Arbeidet med VR sikret ham en plass på Forbes 30 under 30-liste over de mest innflytelsesrike innen media i 2017.

Will Mason fra Upload er på South By Southwest for å snakke om vr.
Will Mason fra Upload er på South By Southwest for å snakke om vr. (Foto: Marte Christensen)

Mason er ganske sikker på at Apple kommer med VR-funksjoner i sine mobiltelefoner, og han ser et stort marked i opplæring og utvikling av verktøy for å lage mer attraktivt VR-innhold.

– Investerer dere også i VR-startupselskaper?

– Spør meg igjen om 60 dager, smiler Mason, som mener VR/AR er den viktigste trenden innen it akkurat nå.

– Vi er på vei til å utvikle den mest menneskelige og naturlige måten å samhandle med data og maskinene våre på som vi noen gang har hatt. Dette er stedet der innovative start-ups samler seg. VR og AR er «the cutting edge» innen innovasjon, sier Mason.

Skytespill i Asia

Tredemøllen DN testet fra Omni er foreløpig bare produsert i rundt tusen eksemplarer, som selges for mellom tre og frem tusen dollar. Da Virtuix startet kronerulling for Omni-prosjektet på crowdfundingnettstedet Kickstarter var målet å få inn 150.000 dollar. Resultatet ble 1,1 millioner dollar.

Underholdningssentre i Asia er foreløpig den viktigste kundegruppen. Med to eller tre Omni-tredemøller på plass kan grupper av «spillere» utforske virtuelle virkeligheter sammen eller kjempe mot hverandre i virkelighetsnære skytespill.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Med denne appen vil han ta verden med storm: Første stopp South By Southwest
Følg med på DN den neste uken for å se hvordan det går med Riseng på South by South West, festivalen du bør være på hvis du satser innen interaktiv teknologi.
02:15
Publisert: