Bokført saldo: - 249.997,45 kroner. Det var sjokket som møtte Lasse Juul da han dagen før 17. mai logget seg inn på nettbanken i Nordea.

Like før hadde han fått en telefon fra Nordea. Det viste seg at han visstnok hadde kjøpt noe stort. En leiebil.

Dette var gjort med et kort Juul ikke engang visste var skrevet ut i hans navn.

- Jeg ante ingenting om at noen hadde stjålet kortet mitt før jeg fikk en telefon fra en mann i Nordea som lurte på om jeg hadde leid en bil på Gardermoen, sier Lasse Juul til DN.no.

Det viste seg at Juuls visakort var brukt som betaling i forbindelse med leie av en bil på Gardermoen 1. april. Da bilen aldri ble levert tilbake valgt en av de ansatte en noe original løsning. Uten å snakke med Juul belastet han likegodt kortet med hele verdien på bilen - en kvart million kroner.

Tidenes overtrekk
Det enorme visa-trekket fikk varselklokkene til å ringe hos Nordea. Etter samtalen med Nordea logget Juul seg inn i nettbanken, og ganske riktig; kontoen hans var belastet med et visa-varekjøp på 250.000 kroner noen dager tidligere. (Saken fortsetter under bildet)

 

Juul reagerer kraftig på at leiebilfirmaet Sixt ikke forsøkte å ta kontakt med han før belastningen fant sted.

- Hvis man skal man henge ut noen, så er det dem. De har sviktet sine rutiner, sier Juul om bilutleiefirmaet.

Fulgte ikke rutiner
Daglig leder Geir Pedersen i Sixt Norge innrømmer at selskapets rutiner ble brutt. Selskapet tar svindelen på alvor, men han er fortsatt ikke helt sikker på hvordan det har skjedd.

- Våre ansatte fulgte rutinen da bilen ikke kom tilbake som avtalt. De forsøkte å belaste kredittkortet for forlenget leie. Men da disse belastningene ble avvist, skulle de selvsagt ikke belastet hele bilens verdi, sier Pedersen. Etter å ha undersøkt saken i tre dager er Pedersen overbevist om at selskapet har blitt utsatt for svindel.

- Jeg har jobbet med bilutleie i mange år, og dette er første gang noen har stukket av med en bil på denne måten, sier han.

Leid på to ulike navn
Et annet element i saken er at selv om Juuls kort ble brukt til betaling, var bilen ikke leid i hans navn. Førerkortet som ble benyttet tilhørte en mann bosatt i Tønsberg. Derfor mener visakorteieren at Sixt skulle reagert når det ikke var samsvar mellom navnet til den som sto på kontrakten og eieren av visa-kortet.

Sixt er enig i at dette ikke burde skjedd, og at dette er et brudd med deres rutiner. Men Pedersen har forståelse for at det kan skje i en hektisk hverdag.

Les også: - Jeg vet hvor du bor

- Om min kone bruker mitt kort når hun handler er dette allment akseptert dersom hun taster riktig pinkode, påpeker Pedersen i Sixt.

Men ble det egentlig tastet noen pinkode da bilen ble leid? Den Sixt-ansatte som leide ut bilen har forklart til sin sjef at koden ble tastet, mens Nordea sier banken kan dokumentere at beløpsreservasjonen ikke er gjort ved bruk av pinkode. Sixt undersøker nå om det er mulig å manipulere systemet slik at kravet om pinkode kan forbigås manuelt.

Mottok aldri kortet
Ettersom Juul selv var i besittelse av sitt visakort, trodde han lenge at noen hadde stjålet hans identitet og bestilt et nytt visakort og deretter snappet opp både dette og pinkoden fra postkassen hans.

- Jeg satt med en rar følelse etterpå. Jeg er egentlig ganske overforsiktig med å legge ut informasjon på nettet og er oppdatert på sikkerhet, sier han.

I ettertid viste det seg at uhederlige sjeler hadde hatt Juul og naboenes postkasser på Gjøvik under overvåkning, og da Nordea rutinemessig sendte Juul et nytt visakort i mars, slo de til. En rekke omstendigheter muliggjorde den senere billeien og belastningen på Juuls konto.

Nordeas kontrollsystemer fanget raskt opp at et unormalt stort beløp var trukket fra Juuls konto og banken var kjappe med å kreditere ham pengene da det ble klart at Juul ikke hadde noe med den forsvunnene leiebilen å gjøre. Derfor har hverken Juul eller Tønsberg-mannen blitt økonomisk skadelidende.




- Kardemommeby
Kortet til Juul ble stålet fra en postkasse uten lås som hang på et samlestativ. Juul er opprinnelig dansk og påpeker at det i Danmark er helt utenkelig å ikke ha lås på postkassen.




- Det er litt Kardemommeby i Norge. Det er veldig hyggelig, men ikke så bra når det er noen som lusker rundt postkassenestativene, som ofte ligger litt avsides til. For fremtiden skal jeg hente visakortet på postkontoret og jeg har bestilt postkasse med lås, sier han.



Misbrukt før
Juul klarte å spore opp mannen som ifølge Sixt hadde leid bilen og brukt Juuls visakort. Denne mannen hadde først blitt klar over at noen hadde leid en bil i hans navn noen dager tidligere da en representant for Sixt Gardermoen ringte med en heller ubehagelig tone: Les også: - Jeg vet hvor du bor

Tønsbergmannen hadde noen måneder tidligere blitt frastjålet lommeboken med sertifikat og betalingskort da han hadde innbrudd i bilen. Innbruddet har resultert i både vellykkede og mislykkede forsøk på å kjøpe varer i hans navn. ID-tyveriet var forlengst anmeldt til politiet da telefonen fra Sixt kom.

Suspendert fra stillingen
Hos Sixt har saken ført til en opprydning internt. Medarbeideren som leide ut bilen er suspendert fra stillingen. Selskapet har rutinemessig anmeldt tyveriet av bilen til politiet.

- Vi vil overlevere dem all informasjon vi kan fremskaffe for at de kan løse underslaget av bilen og ID-forfalskningene som har foregått, skriver Pedersen i en redegjørelse.

Sixts Norgessjef kommer personlig til å kontakte de to som har blitt misbrukt i saken for å beklage det inntrufne.

- Dette er en veldig kjedelig sak for oss. Jeg tar det veldig personlig det som har skjedd, forsikrer han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.