Apple avholdt mandag kveld en presentasjon av sine nye og endrede tjenester. Mest overraskende var nok nyheten om et eget kredittkort og en vennebetalingstjeneste som går rett i strupen på Vipps.
Apple Card
– Alle trenger kredittkort, men det er mye med brukeropplevelsen som kan forbedres. For eksempel kostnader, enklere lojalitetsprogrammer og lavere renter, sier Tim Cook.
Apple lanserte i dag Apple Card. Apple Card er utviklet med Iphone i sentrum og kan brukes alle steder som kan ta imot betaling med Apple Pay. Det er et rent digitalt produkt, såkalt virtuelt kredittkort, og blir dermed et tillegg til tradisjonelle kredittkort snarere enn en erstatter.
Apple Card kommer naturlig nok med en egen app. For de fleste norske bankkunder vil ikke funksjonaliteten være så revolusjonerende, ettersom brukeropplevelsen ligner mye på mobilbankappene vi allerede har. Men de fleste land ligger langt bak Norge i digitaliseringsløpet og det er et stort behov for digitalisering mange steder. Som nevnt vil Apple Card også inkludere vennebetaling à la Vipps, integrert med iMessage.
Sammen med Apple Card kommer også et lojalitetsprogram kalt Daily Cash. Alle brukere får en bonus på to prosent av kortbruken, tre prosent på kjøp fra Apple. Daily Cash godskrives saldoen på det virtuelle kortet og kan brukes fritt.
Denne etableringen betyr at Apple nå blir en finansiell aktør i tillegg til å lage tjenester, programvare og maskinvare. Apple Card har inngått et partnerskap med Goldman Sachs som kortutsteder og Mastercard for at kortet skal kunne brukes der Apple Pay ikke er tilgjengelig.
I høst skal det nye betalingsdirektivet til EU, PSD2, lanseres i EU og EØS. Det åpner nettopp for denne typen tjenester, hvor virksomheter utenfor bank og finansnæringen kan tilby betalings- og kontotjenester.
Tradisjonalister kan også få utstedt et tradisjonelt betalingskort i platina, med navnet sitt inngravert.
TV
– Vi elsker tv, men det er så mye å velge mellom at det kan være vanskelig å finne noe å se på. Vår ambisjon er å samle dine favoritter og gjøre dem tilgjengelige på alle dine Apple-enheter, sier Tim Cook.
Apple har en stund allerede hatt en Apple TV app i tillegg til Apple TV-boksen. Det som fornyes nå er appen. Som ventet er det snakk om en tjeneste hvor man kan velge ut det innholdet man vil ha og bare betale for det, fremfor å velge en tv-leverandør med en forhåndsbestemt kanalpakke.
Apple samarbeider med en rekke leverandører for å samle innholdet. Alt fra strømmetjenester til kabel- og parabol-tilbydere. Under kveldens presentasjon fokuserte Apple som alltid bare på det amerikanske markedet. Hvordan dette vil fungere i Norge er foreløpig ukjent, men den eksisterende versjonen av norske Apple TV samler allerede innhold fra enkelte leverandører, som TV2 Sumo.
For brukerne er det viktigste med Apples TV-app at den søker og kommer med anbefalinger på tvers av de tjenestene man abonnerer på, så man slipper å bytte app for å finne noe å se på. Utfordringen er å få tilbyderne til å «dele» brukerne sine med konkurrentene og samtidig gi Apple en bit av kaken for å gi brukerne en bedre brukeropplevelse.
TV-appen oppdateres til ny versjon i løpet av mai. For første gang vil det også bli mulig å bruke en av Apples egne apper på konkurrentenes utstyr. TV-appen blir tilgjengelig på tv-er fra blant annet Samsung, LG og Sony og mediesentre som Roku.
– Og vi lover å ikke dele persondataene dine med noen, sier Peter Stern, leder for Apple TV.
I tillegg tar Apple steget inn i strømming med Apple TV+, en abonnementstjeneste med serier og filmer på linje med Netflix og Amazon Prime Video. Hittil har Apple kun tilbudt filmer for salg og leie. TV+ skal inkludere både innkjøpt og egenprodusert innhold med det Apple mener er ekstra høy kvalitet. Apple offentliggjorde med andre ord at de trer inn i to nye bransjer i dag; finans og film- og tv-produksjon.
Spørsmålet er om markedet er klart for enda en strømmetjeneste. Apples fordel er at mange vil forenkle brukeropplevelsen ved å holde seg i Apples økosystem, men samtidig har spesielt Netflix er veldig godt etablert posisjon i dette markedet. Til sammenligning har ikke Apple Music klart å true Spotify.
Prising og tilbydere i den norske løsningen er foreløpig ikke kjent.
Apple Arcade
Apple Arcade er en ny abonnementstjeneste for spill i App Store. Ved lansering vil det ligge drøye 100 eksklusive mobilspill tilgjengelig. Apple Arcade vil altså ikke inkludere alle spill i App Store. Tjenesten vil heller ikke gi fordeler i dagens spill som er gratis å laste ned, men baserer seg på salg i spillet. Formodentlig vil Arcade-spillene være fri for de tidvis hissige salgsfremstøtene som dominerer dagens gratisspill, samt at man slipper reklamepausene.
Apple Arcade kan deles i familien og blir tilgjengelig over hele verden i høst.
Apple News+
Den første nyheten som ble presentert er Apple News+. News+ skal fremover inkludere hele magasiner i tillegg til den vanlige tjenesten som gir brukeren utvalgte nyheter fra forskjellige kategorier og markeder.
Konseptet er slik vi kjenner det fra Spotify og Netflix. For en fast månedlig avgift får man tilgang til over 300 magasiner. Utgiverne får betaling etter samme modell også, Apple tar en bit av kaken, resten fordeles på utgiverne etter hvor mye lesing man har.
Det ser ut til å bli en overvekt av magasiner å velge fra, men også aviser som Wall Street Journal og Los Angeles Times er med på satsingen. Andre, som New York Times, har valgt å stå utenfor Apples distribusjonsmodell.
Apple er blitt mer og mer opptatte av å være foregangsfigur for personvern. Apple News+ vil for eksempel ikke spore lesingen din for å generere annonsevisninger og anbefalingsalgoritmen som foreslår lesestoff til brukerne ligger i telefonen eller nettbrettet, fremfor å gjøres via internett.
Apple News+ lanseres i USA og Canada nå, men vil komme til Europa i løpet av høsten. Den månedlige avgiften i USA er satt til 9,99 dollar, omtrent 85 kroner, per måned.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.