Det globale markedet for billetter til sportsarrangementer og konserter omstiller seg til salg direkte til fans via smarttelefon.

Ticketmaster, med hovedkontor hos Live Nation Entertainment i Beverly Hills, California, er den globale markedslederen. I 2017 solgte Ticketmaster 500 millioner billetter for til sammen 30 milliarder dollar i 29 land.

Det norske start-up-selskapet TicketCo fra Bergen kjemper for å få innpass hos mindre festivaler og konsertarrangører med sin mobilrettede betalingsløsning.

Samtidig har det åpnet seg muligheter i fotballens hjemland. Nå skal TicketCo få påfyll av friske penger for å ekspandere i Europa, og har samtidig signert en avtale for å selge billetter for fotballklubben Kilmarnock i Skottland.

Phyllis McLeish (fra venstre), Billy Bowie og Cathy Jamieson utgjør styret i den skotske fotballklubben Kilmarnock, som har kjøpt billettsystemet til TicketCo.
Phyllis McLeish (fra venstre), Billy Bowie og Cathy Jamieson utgjør styret i den skotske fotballklubben Kilmarnock, som har kjøpt billettsystemet til TicketCo. (Foto: Kilmarnock)

– Vi henter inn 10 millioner euro for å gi gass i Storbritannia, Polen og Sverige og åpne to land til, sier gründer Carl-Erik Moberg.

Omregnet i norske kroner er det snakk om cirka 100 millioner kroner.

Mygg mot elefanter

Sammenlignet med Ticketmaster er TicketCo en mygg.

– Vi kommenterer aldri våre konkurrenter, sier administrerende Kristian Olsen Seljeset, direktør for Ticketmaster i Norge og Sverige.

Transaksjonsvolumet gjennom norske TicketCos systemer økte fra 364 millioner kroner i 2017 til 546 millioner kroner i fjor. Målet er å passere en milliard i 2020.

En forholdsvis liten del av bruttovolumet risler ned som omsetning i TicketCo. Driftsinntektene i selskapet økte fra 19 til 26,5 millioner kroner i 2018.

Mens virksomheten i Norge gikk i pluss i 2018, omtaler Moberg de andre markedene som «investeringsfase».

Kapret skotsk jubilant

Phyllis McLeish er styremedlem i den skotske eliteserieklubben Kilmarnock og en av svært få kvinner i ledende posisjoner i skotsk fotball. Da den 150 år gamle klubben trengte nytt billettsystem, falt hun for et norsk gründerselskap.

– Teknologien er innovativ og programvaren til TicketCo er svært brukervennlig, skryter markedssjef Gregg McEwan i Kilmarnock.

David Kenny (til høyre), sjef for TicketCos britiske virksomhet, på tribunen i Kilmarnock sammen med forretningsutvikler Kristianna Moberg og Ben Sprank.
David Kenny (til høyre), sjef for TicketCos britiske virksomhet, på tribunen i Kilmarnock sammen med forretningsutvikler Kristianna Moberg og Ben Sprank. (Foto: TicketCo)

TicketCos fotballeventyr startet hos Egil Mundal, tidligere sjef i Sogndal Fotball. Han overtalte selskapet til å ta jobben med å tilpasse et mobilbasert billettsystem som var utviklet for konsertarrangører, til også å kunne ta hånd om fotballklubbens billettsalg.

– Mundal sa at det ikke var nødvendig at alt fungerte med en gang, forteller Moberg.

– For oss i Sogndal betydde det blant annet at vi kunne erstatte infrastruktur for en halv million kroner med ti Ipader og wi-fi, sier Mundal, som nå jobber i teknologiselskapet Rocketfarm.

Siden fulgte eliteserielag som Molde, Brann, Haugesund og Tromsø, og noen klubber lenger ned i divisjonene i England. Så ringte det plutselig noen skotter. Folk i byen Kilmarnock vest i Skottland hadde lest om TicketCo på nett.

Gammel og proff

Kilmarnock Football Club fyller 150 år i 2019 og er Skottlands eldste profesjonelle klubb.

Til tross for at kort- og kontaktløs betaling passerte kontanter som britenes foretrukne betalingsmåte i 2018, skjer mye omsetning fortsatt med kontanter i mange fotballklubber.

Det er i denne delen av billettmarkedet TicketCo ser muligheter til å vokse.

Da Kilmarnock tok kontakt, rykket TicketCo til Skottland. I løpet av den flerårige avtaleperioden vil Kilmarnock-fans etter planen sende transaksjoner for rundt 150 millioner kroner gjennom TicketCos plattform.

– Vi fisket etter småfisk, men fikk denne hvalen på kroken. Jeg tenker dette er vår inngang til Skottland, sier Moberg.

Fire andre klubber i Storbritannia er allerede signert, og TicketCo er i prosess med rundt seks til. I tillegg er selskapet på plass i Polen og Sverige, der TicketCo nylig inngikk avtale med 28 klubber i svenskenes 3. divisjon.

Pengene fra emisjonen går til å satse i to nye land. Valget står mellom Danmark, Finland eller Nederland.

– Klarer du å holde hypervekst, som det heter på start-up-språket, er det kjempegøy. Nå handler det om å utnytte momentet og lære mens man løper, sier Moberg.

– I tillegg skal vi begynne å snuse på USA, sier Moberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fire sparetips som hindrer kontoen å gå tom
02:27 Min
Publisert: