Apple har som ambisjon å erstatte lommeboken med mobilen og lanserte Apple Pay i Norge i juni. Nå i oktober fulgte Google opp med Google Pay.

Men hverken kontaktløse betalingskort eller kontaktløs mobilbetaling har fått norske forbrukere til å endre vaner i stor grad ennå. Selv ikke hos Apples egne forhandlere er Apple Pay mye brukt.

– Det er kort som dominerer fortsatt, men noen prøver ut mobilbetaling når de er her. Vi har jo tross alt nesten bare Apple-brukere som kunder, sier Trude Fjeld, assisterende butikksjef i Eplehuset Storgaten i Oslo, som selger Iphone og andre Apple-produkter.

– Vi har Apple Pay-logoen både på døren og betalingsterminalene, og vi merker at stadig flere bruker Apple Pay, selv om det fortsatt er en beskjeden andel, sier Fjeld.

Ifølge DNs undersøkelser står Apple Pay for maksimalt to prosent av såkalte kontaktløse betalinger i Norge.

«Det meste «på gamlemåten»

Apple ønsker ikke å dele brukstall med DN eller gi kommentarer om Apple Pay i Norge. Google har som mål at halve Norge skal bytte ut betalingskort med mobilbetaling i løpet av ett år, ifølge uttalelser til E24.

Kontaktløse betalinger er mer enn tredoblet siden februar. Men de aller fleste betalinger gjøres på samme måte som før, med kontanter eller kort stukket inn i en terminal.

– Til tross for god vekst i kontaktløse betalinger tilsvarte antallet kontaktløse betalinger i september omtrent én dags kortbruk på en god handelsdag, så det meste foregår fortsatt på «gamlemåten», sier Stein Arne Tjore, pressekontakt i betalingsformidleren Nets.

Anh Thi (27) betaler med bankkort og pin-kode til tross for at hun kan bruke mobilbetaling i stedet. Hun synes – som de fleste nordmenn – at det ikke er behov for å betale på andre måter.
Anh Thi (27) betaler med bankkort og pin-kode til tross for at hun kan bruke mobilbetaling i stedet. Hun synes – som de fleste nordmenn – at det ikke er behov for å betale på andre måter. (Foto: Fredrik Solstad)

Nets' systemer ser ikke om en kontaktløs betaling er gjort med mobilen eller et kort. Men siden alle mobilbetalinger bruker Visa eller Mastercard og de fleste kortbetalinger bruker Bankaxept, kan man utlede av statistikken om mobilbetalinger har slått an hos brukerne.

Tallene viser et hopp i antallet kontaktløse betalinger med Visa og Mastercard i juni og august. I juni ble Apple Pay introdusert i Norge, og i august begynte også Sbanken å tilby Apple Pay. I månedene etter lansering dabber veksten av igjen.

I september utgjorde kontaktløse Visa og Mastercard-betalinger 1,95 prosent av kortbruken i Norge. Apple Pay utgjør en ukjent del av dette siden bruk av kontaktløse kredittkort og utenlandske kort også er i samme kategori.

– Betyr dette at mange har testet ut Apple Pay, men ikke fortsatt å bruke det?

– Det er for mange variabler til at vi kan konkludere med det, men det er én mulig forklaring, sier Tjore i Nets.

Bare én betaling med smartklokke

– Det er ganske mange som «tæpper» kortet når de handler, men veldig få som bruker mobilen. Og bare én har betalt med smartklokke hos meg, sier Zeshan Abuzar, butikksjef for 7-Eleven Gunerius i Oslo.

En kollega supplerer med at han har hatt to kunder som betalte med klokken, begge amerikanske turister.

DNs Magnus Eidem: —Sikkerheten med mobilbetaling er faktisk litt bedre enn om du betaler med kort
02:29 Min
Publisert:

Anh Thi (27) er kunde i storkiosken mens DN er innom. Hun føler seg litt utrygg på mobilbetaling.

– Det er mye jeg føler jeg ikke vet om teknologien, selv om det sikkert er praktisk. Jeg er mer opptatt av å dra kortet mindre enn å betale på nye måter, sier Anh Thi.

Zeshan Abuzar er butikksjef på 7-Eleven i Gunerius-senteret i Oslo.
Zeshan Abuzar er butikksjef på 7-Eleven i Gunerius-senteret i Oslo. (Foto: Fredrik Solstad)

Heller ikke i netthandelen har mobilbetaling fått særlig utbredelse de siste månedene.

– Det er nesten ingen bruk av Apple Pay i vårt nettverk, i stor grad fordi få nettbutikker har det som betalingsalternativ. Den ene prosenten som sier de foretrekker Apple Pay bruker det i hovedsak i utenlandske nettbutikker, sier Johanna Tell, salgssjef i betalingsformidleren Dibs.

Jonanna Tell er salgssjef hos betalingsformidleren Dibs.
Jonanna Tell er salgssjef hos betalingsformidleren Dibs.

Hun mener det er en «høna og egget-situasjon», lav etterspørsel gir lav utbredelse – og omvendt.

– Den lave etterspørselen skyldes nok at norske kunder har gode alternativer for betaling allerede. Flere vil nok bruke Apple Pay dersom det blir mer utbredt blant nettbutikkene, sier Tell.

Hun sier deres undersøkelser viser at nordmenn ikke føler stort behov for nye betalingsmetoder.

Tror netthandel er nøkkelen

Flere av de store dagligvareselskapene jobber med nye betalingsterminaler som skal håndtere både kontaktløse kort og mobilbetaling som Vipps, Apple Pay og Google Pay. Men satsingen, som kalles Aera, er kraftig forsinket.

Den bankeidé betalingsaktøren Vipps er ikke sikker på at slaget om nye betalingsløsninger står om butikkbetaling.

Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.
Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps. (Foto: Ilja C. Hendel)

– Dagens betalingsløsninger er tross alt ganske brukervennlige allerede. Innen netthandel er det til gjengjeld mye som kan skje, både i form av nye løsninger og forbedrede brukeropplevelser, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.

Med Apple Pay og Google Pay kan man betale med mobilen mot butikkens betalingsterminal. Noen slik løsning finnes foreløpig ikke i Vipps.

– Dette er noe vi ser på både på kort og lang sikt, men i begge tilfeller er det bare aktuelt å lage løsninger alle våre brukere kan benytte seg av, uansett hvilken telefon de har. Hverken Apple eller Google kan tilby det, sier Kjærnes.

Vipps ønsker derfor å tilby løsninger som ikke bare handler om betalingsøyeblikket.

– Netthandel og butikkhandel smelter mer sammen, og da må også kjøpsopplevelsen endres. Vi ønsker å tilby butikkene løsninger som tilbyr mer enn bare betaling, som for eksempel også inkluderer kundeidentifisering og lojalitetsprogrammer, sier Kjærnes.

Hun understreker også at prisen butikkene betaler for å ta betalt av kundene er viktig.

– Kundene tenker ikke så mye over om de betaler med Visa eller Bankaxept, men for butikkene er det en stor forskjell. Bankaxept er my billigere i bruk og vi vet at handelen ønsker løsningen via denne løsningen, sier Kjærnes. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.