Da Telenor la frem sine tall for tredje kvartal i dag viste fasiten for Norge at gjennomsnittlig inntekt per kunde har falt fra 317 kroner til 308 kroner.

Dette kan virke som småpenger, men når man ganger opp differansen med 12 måneder per år for tre millioner abonnementer blir det store penger. Telenors driftsresultat for Norge sank med 327 millioner kroner i tredje kvartal.

Skifte
- Historisk har taletrafikk i mobilmarkedet sikret oss vekst, men nå synker taletrafikken uten at veksten i mobilt bredbånd klarer å kompensere fullt ut, sier administrerende direktør for Telenor Norge Ragnar Kårhus til Dagensit.no.

Telenor sier at den internasjonale reguleringen av termineringspriser for utenlandssamtaler har gjort at inntektene synker. Men også prispress i det norske markedet, ikke minst fra bedriftskundene spiller en stor rolle.

- Vi er ikke tilfreds med utviklingen hittil i år. Ikke bare ser vi et prispress, men vi ser også en nedgang i talevolumene til bedriftskundene. Men det er ikke et problem for oss med konkurranse, nå må vi omstille oss og produktene våre. Vi har ambisjoner om å vokse oss større enn noensinne, sier Kårhus.

Nye bedriftsløsninger og tilpassede abonnementer er én måte å møte konkurransen på. Men også vekst innen mobilt bredbånd blir viktig fremover.

Nettbrett
- Vi hadde en vekst på 45 prosent i mobiltbredbånd dette kvartaler sett år mot år. Det er bra, men det er potensiale for mye mer vekst på dette området, sier Kårhus.

I øyeblikket viser Telenors statistikk at rundt 30 prosent av norske mobilbrukere har en smarttelefon. En smarttelefon genererer gjerne rundt fem ganger så mye datatrafikk som en enklere mobiltelefon. I tillegg er det stor vekst i salget av mobilt kontor, som er løsninger for mobilt bredbånd på pc.

I høst og vinter kommer markedet til å bli introdusert for en ny produktgruppe - nettbrett. Dette er trykkskjermbaserte enheter som plasserer seg mellom smarttelefoner og bærbare pc-er i størrelse og ytelse. Foreløpig er Apples iPad mest kjent, men mange konkurrenter vil komme i butikkhyllene i nærmeste fremtid. For operatørene blir nettbrettene er ny kilde til vekst innen mobilt bredbånd.

- Foreløpig har vi bare iPad å se på. Vi vet jo ikke helt hvordan nettbrettene vil bli brukt, men foreløpig tyder mye på at de blir brukt ganske stasjonært på steder hvor brukeren også har wlan-forbindelse. Det er likevel viktig at vi pakker produktene våre på en måte som er best mulig tilpasset bruksmønsteret, sier Kårhus.

Les også: Bunnsolid fra Telenor (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.