Som følge av lavere forventninger til vekst i det amerikanske markedet for digital annonsering, har Telenor bokført en regnskapsmessig nedskrivning på én milliard kroner i programvareselskapet Tapad, opplyser selskapet i sin kvartalsrapport for fjerde kvartal 2016.

 Nedskrivningen er inkludert i resultatet for «øvrige virksomheter».

Kjøpte for 2,7 mrd. 

For ganske nøyaktig ett år siden la Telenor 2,7 milliarder kroner på bordet for å sikre seg Tapad, bedriften til den norske seriegründeren Are Traasdahl (43), som satt igjen med over en milliard etter oppkjøpet. 

Tapads forretningsmodell er teknologi som gjør dem i stand til å identifisere at en smarttelefon, pc, laptop, smart-tv og smartklokke alle hører til en og samme bruker.

Kjøpte tilgang

Telenor-sjef Sigve Brekke valgte å holde seg på første rad da fjerde kvartals-tallene ble lagt frem torsdag formiddag.

Mens blant andre Brekke og Skandiavia-sjef Berit Svendsen satt på første benk, var det den nye finansdirektøren i selskapet, Jørgen C. Arentz Rostrup som fikk fortelle om Telenors utvikling i fjerde kvartal i fjor.

Om nedskrivningen i Tapad sa Rostrup:

- Vi gjør vurderingen av Tapad basert på den løpende inntekststrømmen, og den påvirkes i stor grad av det amerikanske annonsemarkedet. Dette markedet har blitt noe svakere, sa finansdirektør Jørgen C. Arentz Rostrup på dagens kvartalspresentasjon.

- Vi har sett på hvordan dette markedet vil utvikle seg videre, og vi mener fortsatt at det er et godt marked å være i, sa han.

Rostrup understreket også at Tapad-kjøpet også var viktig for digitaliseringen av Teenor.

- En av de viktigste årsakene til at vi kjøpte Tapad, var for å få tilgang til mer avansert teknologi som vi skal bruke internt i digitalisering av telenor. Det har ikke vært et stort element i verdsettelsen og vi har ikke endret vårt syn på Tapads strategiske verdi for Telenor.

Var storfornøyd

«Kjøpet posisjonerer Telenor i det raskt voksende markedet for annonserings- og markedsføringsteknologi, og sikrer også viktig kompetanse innen digital markedsføring og analyse», skrev Telenor i en børsmelding den gang.

Telenor-sjefen Sigve Brekke var storfornøyd etter kjøpet og forklarte det slik:

– Gjennom kjøpet av Tapad tar Telenor en viktig posisjon i det raskt voksende markedet for markedsføringsteknologi. I tillegg sikrer Telenor seg viktig kompetanse innenfor digital markedsføring og analyse. Jeg mener at vi kan skape betydelige verdier ved å bruke denne typen teknologi og teknologisk innsikt for å forbedre vår mobilvirksomhet. Dette er en teknisk plattform som kan brukes for å gi oss enda bedre kundeinnsikt, i tillegg til at den vil være en viktig brikke i arbeidet med å utvikle nye forretningsområder, sa konsernsjef Sigve Brekke i Telenor i en kommentar.

To ting vil gjøre denne suven populær i Norge
Andre generasjon Mini Countryman har vokst, samtidig som den har en løsning som kan gjøre den til en bestselger på det norske markedet. Se video fra vår prøvekjøring av nykommeren.
02:06
Publisert:

DNs journalister Espen Linderud og Marte Ramuz Eriksen har gransket hvordan norske aksjefond har gjort det siden 2000. Sammen med DNs Bård Bjerkholt og Terje Erikstad gir de også tips til fondssparing, og hvilke feller du bør unngå.

Hør sendingen i din podcast-spiller. Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.