Telenor forklarte fredag hvordan og hvorfor de går inn i det indiske mobilmarkedet.

Les mer: Telenors India- forsvar

Ifølge konserndirektør Sigve Brekke skal Telenor skaffe seg fordeler gjennom fire konsepter de vil gjenbruke fra andre Asiatiske land.

Det første er bedre distribusjon. Mens de etablerte aktørene har utviklet hierarkiske forhandlerkjeder gjennom grossistledd vil Telenor etter planen ta direkte kontakt direkte med én million detaljhandelre innentre år.

- Distribusjon er veldig viktig Mange lader opp kortet sitt så ofte som hver dag – og det er svært viktig å ha kontroll, sier Brekke.

Han tror dette vil gi dem en fordel og gjøre det lettere å presse produktene ut i markedet.

– Det blir vanskelig for de etablerte å kopiere dette fordi de allerede har forhold til grossistene, sier han.

Det andre våpenet er spesialtilpassede tilbudspakker til ulike grupper. Ifølge Sigve er India i dag preget av at man selger samme pakke til alle.

Telenor regner videre med å ta mer kontroll over livssyklusen til et kundeforhold ved å bygge lojalitetsprogrammer, lån på kontantkort og begrenset minibankfunksjon på mobilen. Dette skal bidra til at selskapet reduserer kundegjennomtrekken, som er skyhøye 50 prosent per år i dagens marked.

Det siste punktet er Telenors organisasjon og kultur, som har vist seg effektiv i mange andre markeder.

- Vi skal ikke konkurrere på pris, men skape noe som har verdi rundt produkter, distribusjon og brand, sier Brekke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.