– Det ser veldig reelt ut. Dahn er veldig kjent i fagmiljøet og har jobbet i Tesla som batteriekspert.
Det sier Kaushik Jayasayee, som er forsker ved forskningsinstituttet Sintef. Han er ekspert på battericelledesign og levetidsestimering og sikter til professor Jeff Dahn og funnene han og hans forskerteam har gjort på et universitet i Nova Scotia i Canada.
I et fagtidsskrift beskriver de et elbilbatteri som kan ha en levetid på opptil 1,6 millioner kilometer.
Jayasayee ved Sintef har lest forskningsresultatet til Dahn og hans team, og mener studien ser lovende ut.
– Forskerteamet har lagt ned et solid stykke arbeid for å teste disse battericellene de to siste årene, legger forskeren til.
Bruker kjente materialer
Onsdag omtalte DN den kanadiske gruppen forskere som mener de har funnet løsningen for et elbil-batteri som skal kunne ha en levetid på opptil 1,6 millioner kilometer.
Funnet er naturlig nok en kjærkommen håndsrekning til Elon Musk, som har lovet at hans Tesla-biler «snart» skal få batterier med levetid på én million amerikanske miles, tilsvarende 1,6 millioner kilometer.
Jayasayee påpeker at materialene som er brukt i den nye batteriblandingen er materialer som allerede er kjent i batteribransjen.
Det som er nytt med den såkalte NMC-blandingen, som brukes i de aller fleste elbilbatterier, er at det brukes store i stedet for små krystaller.
– Katodematerialet Li-NMC532 (litium-nikkel-mangan-kobolt-oksid-blanding, journ.anm.), som er batteriets positive elektrode, er syntetisk fremstilt av store krystaller, som studien viser at øker batteriets levetid drastisk, forklarer han.
«Flaskehals»
Derimot er ikke Jayasayee full av bare lovord om den ferske studien. Han påpeker at kapasiteten til det nye materialet, NMC532, har lavere kapasitet enn andre tilsvarende kjemistiler.
– Å skulle masseprodusere denne nye katoden med én krystall kan potensielt bli dyrt, og føre til en flaskehalseffekt i produksjonen på dette stadiet, sier han, og legger til:
– Men resultatene ser i høyeste grad gode ut, og det virker veldig lovende. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.