I sine glansdager var nettjenesten Myspace konge på nettet – det var det nye, sosiale og raskest voksende, og News Corps kjøp av selskapet ble sett på som et varp. Så ble det stille.

Nå er det Facebook og Twitter som vokser, og som opplever at aksjene verdsettes til stadig heftigere milliardbeløp.

Budfrist denne uken
Myspace sin skjebne kan kanskje være en vekker for dagens Facebook-aksjonærer, for fallet er langt når du har vært på toppen.

Nå har News Corp fått nok av stadig fallende brukertall og dårlige resultater. Selskapet er til salgs, og ifølge Wall Street Journal er det ikke snakk om noen fete milliardbeløp.

En rekke oppkjøpsfond ventes å levere inn bud innen utgangen av denne uken, og ifølge en kilde har News Corp satt en nedre grense på 100 millioner dollar for budene. Selskapet betalte 580 millioner dollar for Myspace i 2005, og med mindre salget ender i budkrig kan det gå mot et saftig tap for mediemogulen Rupert Murdoc og hans News Corp. Prislappen er også småpenger sammenlignet med de 50- 80 milliardene dollar som en del mindre aksjetransaksjoner priser Facebook til.

Helt gratis er det jo likevel ikke og å selge "billig" er kanskje bedre enn alternativet, for News Corp-enheten Myspace er del av gikk med et driftsunderskudd på hele 156 millioner dollar bare i siste kvartal 2010, ifølge Wall Street Journal.

Nedover og nedover
Myspace gir folk en hjemmeside på nett med mye funksjonalitet å velge i. Etter at de mistet rampelyset, til fordel for Facebook, har de forsøkt å reposisjonere seg som en sentral for musikk, underholdning og spill, men trafikk og inntekter har likevel fortsatt å stupe. I mars falt trafikken med 49 prosent sammenlignet med året før og landet på 36,1 millioner unike brukere i USA, skriver Wall Street Journal, som siterer Comscore. Det er det laveste antall månedlige brukere nettstedet har hatt siden februar 2006.

Les også:

<b>Vanvittig løft for Facebook-selskapene</b>

<b>Dotcom lever! </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.