Facebooks årlige utviklerkonferanse F8 avsluttes i dag, og på tampen av konferansen annonserte Mark Zuckerberg en ny slette-tjeneste for Facebook-brukere.

I et innlegg på sin egen Facebook-profil forteller Zuckerberg at det skal bli like enkelt å slette Facebook-historikken sin som nettleserhistorikken.

– Mange nettsider trenger informasjonskapsler for å fungere, men man bør uansett ha muligheten til å rense historikken om man vil. Vi bygger en variant av dette for Facebook også. Det blir en enkel kontroll som sletter nettleserhistorikk hos Facebook – hva du har klikket på, nettsteder du har besøkt, og så videre, skriver Zuckerberg.

Følger med utenfor Facebook

Facebook er en av verdens største annonseformidlere og deres annonsenettverk er til stede på mange nettsider utenfor Facebook.com. Det vil si at Facebook også samler inn informasjon om hva du gjør på internett utenfor deres egen nettjeneste.

Funksjonen Zuckerberg snakker om skal slette den informasjonen Facebook har samlet inn om deg fra eksterne nettsider, man kan også velge å be Facebook «glemme» hva de har sett og utelate det fra sin profil om deg.

Inkludert i ny lov

Zuckerberg og Facebook sier denne funksjonen er noe de ønsker å gi brukerne fordi de har en nyvunnet interesse for brukernes personvern etter Cambridge Analytica-skandalen tidligere i år.

Faktum er at funksjonen er en implementering av en av hovedpoengene i den nye personvernloven som trer i kraft i sommer, GDPR.

– Dette handler nok om å komme i samsvar med GDPR og såkalt innebygget personvern, sier Tobias Judin, juridisk rådgiver i Datatilsynet.

Sentralt i GDPR er brukernes rett til å eie og kontrollere hvilke data en virksomhet har om dem. Man skal vite hva som er samlet inn og også be om at markedsføringsprofileringen slettes, eller reservere seg mot å bli profilert på denne måten i det hele tatt.

– I seg selv er ikke dette nok til å oppfylle kravet om at brukerne kan reservere seg mot markedsføringsprofilering, da må man kunne si nei til sporing, ikke bare slette sporene i ettertid, sier Judin.

Han sier det imidlertid er et godt tiltak.

– Alle skal kunne reservere seg mot profilering for markedsføring fremover, når GDPR trer i kraft. Men dette verktøyet ser ut til å la brukerne slette historiske spor fra profilen sin også, og det er positivt, sier Judin.

Den nye personvernloven GDPR trer i kraft i EU 25. mai, men er utsatt til juli i Norge.(Vilkår)