Eksplosjonen på tankanlegget til Uno-X har forsterket skepsisen til hydrogen som energiform, men Asko-topp Torbjørn Johannson er urokkelig i sin tro på hydrogen.

I Trondheim har Asko investert tungt i et anlegg der kombinasjonen av solceller og produksjon av hydrogen skal gi nullutslipp.

Asko fikk lastebilprodusenten Scania med på laget for å komme opp med første generasjon lastebiler på hydrogen.

Offisiell åpning utsatt

Den første hydrogenlastebilen skulle etter planen avdukes tidligere i vår, men driftsproblemer har forskjøvet tidsplanen. Så sent som i forrige uke ble den første lastebilen satt i drift.

– Det har vært skrevet mye rart om hydrogen. Alt drivstoff er brennbart. Hydrogen er i bruk over hele verden, sier Torbjørn Johannson, som er styreleder i Asko.

Like etter ulykken måtte Asko parkere bilene i påvente av at omstendighetene rundt ulykken ble klarlagt, men torsdag formiddag fikk Asko beskjed om at de snart kan bruke anlegget igjen.

Fylleanlegget til Asko i Trondheim baserer seg også på teknologi fra det norske børsnoterte selskapet Nel, men ifølge Johannson er det annen type enn den som eksploderte.

– Jeg føler at det er 100 prosent trygt, i den grad man kan være sikker på noe.

Tre av de fire bilene som er bestilt fra Scania, er allerede levert.

– Vi har hatt noen tekniske utfordringer med batterier og koblinger, men Scania jobber på toppnivå for å løse problemene.

Elektrisk versus hydrogen

I første fase vil Asko sette inn 20–30 lastebiler med el- og hydrogendrift frem mot 2023.

Ikke bare det tekniske, men også økonomiske aspekter påvirker utfasingen av dieselbilene.

– Vi er nå i avsluttende forhandlinger med de internasjonale lastebilprodusentene. Det er fortsatt usikkert når hydrogen- og ellastebiler kommer i serieproduksjon. Dette tar uansett mye lengre tid enn mange tror. Målet om nullutslipp i 2026 er betinget av en rekke faktorer som og teknologi. Nullutslippsbilene kommer nok nærmere 2030, tror Johannson.

Som grossist for landets største dagligvareaktør, Norgesgruppen, sitter Asko på en av landets største bilparker av tyngre kjøretøy.

Asko var først ute med el-lastebil i Norge. Tunge batterier, lav rekkevidde og lav nyttelast har vært en hemsko for el-lastebiler.

– Det er en svangerskapsperiode både for batteridrift og hydrogen, men jeg tror det vil bli løst.

I personbilmarkedet har elbiler satt hydrogen i skyggen, men for lastebiler er ikke svaret like selvfølgelig, ifølge Johannson.

– Eldrift er mer energieffektivt enn hydrogen, men problemet er drivkraft og rekkevidde.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.