Etter 12 år i IKT-Norge starter Torgeir Waterhouse eget rådgivningsselskap, og tar med seg Per Øivind Skard, som har vært direktør for salg, marked og forretningsutvikling.

– Dette skjer i fred og forsoning. Vi er ikke konkurrenter, sier administrerende direktør Heidi Austlid i IKT-Norge.

Austlid sier IKT-Norge planlegger å samarbeid med Waterhouse og Skards nye selskap, uten at det er konkretisert hvordan samarbeidet vil se ut.

Det nye selskapet, som foreløpig ikke har fått navn, skal rådgi bedriftsledere om hvordan selskapene deres kan møte og tilpasse seg digitalisering.

Skard har sagt opp stillingen sin, mens Waterhouse har fått permisjon.

Synlig stemme

– Jeg har i mange år hatt lyst til å prøve å starte noe selv og se om jeg kan få det til å fly, sier Torgeir Waterhouse.

Med et stort skjegg, klare meninger, kunnskap om teknologi og forkjærlighet for shorts på jobb, har Waterhouse vært en gjennomgangsfigur i mediene i sin rolle som direktør for internett og nye medier.

For en interesseorganisasjon som IKT-Norge er synlighet i mediene viktig, blant annet fordi organiasjonen lever av at bedrifter melder seg inn og betaler årsavgift.

Waterhouse har vært et av IKT-Norges mest synlige ansikt utad, viser tall fra analysetjenesten Retriever, som omfatter de fleste norske aviser.

I fjor var Waterhouse omtalt i 326 presseklipp – 99 flere enn sin egen sjef. I år ligger de to så langt helt likt.

– Vi mister et unikt menneske, både i form og innhold. Og en god kollega. Nettopp derfor er det viktig for meg å si at vi kommer til å samarbeide tett fremover. Samtidig som vi bygger opp med nye, flinke folk, sier Austlid.

– Er Torgeir Waterhouse IKT-Norges mest synlige ansikt utad?

– Ja, det spørs hvordan du gjør det regnestykket. Men jeg har valgt, og kommer til å fortsette å velge, en lederstil som betyr at folkene som besitter fagkunnskap, skal få lov til å uttale seg om det. IKT-Norge vil aldri være et «one-man-show», sier Austlid.

Samtidig som Waterhouse og Skard slutter, ansetter IKT-Norge Mali Hole Skogen som ny direktør for bærekraft og teknologi. Hun kommer fra jobben som direktør i Oreec, en klynge med bedrifter og forskningsinstitutter som jobber med fornybar energi.

Flat medlemsutvikling

For to år siden uttalte Austlid til DN at IKT-Norges mål var å få et firesifret antall medlemsbedrifter, og å bli en interesseorganisasjon for langt flere enn bare tradisjonelle it-bedrifter. Den gang lå organiasjonen på «i underkant av 450 medlemmer». Nå oppgir Austlid at IKT-Norge har «rundt 400 medlemmer».

– Er du fornøyd med medlemsutviklingen?

– Den speiler også oppkjøp og konkurser. Veldig mange av våre medlemmer er bittesmå selskaper. Mange fant ikke livets rett, noen ble kjøpt opp og solgt. Vi skal vokse videre, for den digitale næringen blir større.

– Men er du fornøyd med medlemsutviklingen?

– Ja. Og så skal vi alltid strekke oss lenger. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.