Nettjenesten Twitter har rundet 500 millioner registrerte brukere, melder nettstedet Twopcharts.

Fortsetter utviklingen som idag vil nettsamfunnet nærme seg milliarden mot slutten av året.

Til tross for sterk vekst er Twitter fortsatt en liten aktør i Norge blant de sosiale mediene. Ifølge konsulentselskapet Halogen fantes det 260.000 norske Twitter-kontoer i starten av februar. Antallet brukere som er aktive er langt lavere. Samme oversikt viser at Facebook fortsatt er størst i landet med over 2,5 millioner registerte brukere.

Senior digital rådgiver i Halogen Jørgen Helland mener dette skyldes at Twitter fort kan fremstå som elitistisk og lite aktuelt for folk flest.

- Både næringsliv og politikere har mye å lære rundt det å bruke Twitter som kommunikasjonsverktøy, mener Helland.

- Ikke et folkekrav
- Verken bedriftene eller brukerne har et klart bilde av hvordan mekanismene henger sammen. Den tradisjonelle måten å drive kommunikasjon på er fortsatt den gjeldende og viktigste. Sosiale medier må passe inn i denne kommunikasjonsvirkeligheten, sier Helland, som også foreleser i sosiale medier ved Handelshøyskolen BI.

 

Helland understreker at det ikke er et folkekrav at bedrifter skal være på Twitter som med internett, men påpeker flere fordeler ved å benytte seg av nettjenesten:

- Mange bedrifter vil med fordel kunne ta del i debatter som er relevante for dem og deres målgrupper. I tillegg har informasjon en tendens til å spre seg raskere på Twitter sammenlignet med andre nettsamfunn. Eksempelvis beklaget en togtrafikant seg på Twitter, noe som resulterte i at hun kort tid senere befant seg i en taxi finansiert av NSB, forteller Helland.

- Lær av Andresen og Aker Solutions
Helland påpeker at næringslivet kan kommunisere på Twitter med forskjellige tilnærminger.

- Noen selskaper kommuniserer på Twitter via utvalgte personer. Petter Stordalen og Johan H. Andresen er eksempler på dette, og det ser ut til at formatet kler dem.

Helland påpeker at dette gir en mer personlig tilnærming sammenlignet med offisielle firmakontoer som ofte preges av enveiskommunikasjon.

- Aker Solutions er derimot et godt eksempel på et selskap som legger mer personlighet i sin twitring. De omtaler temaer som ofte er litt på siden av det man forventer av en stor norsk næringslivsaktør, og har en stil som er langt fra standard pressemeldingsspråk. Dette vekker oppsikt i twittermiljøet som igjen kan brukes til å nå strategiske og taktiske målsettinger.

Helland hevder at norske politikere bruker Twitter for ideologisk, og ikke er spesielt dialogrettet.

- Politikere blir ofte for korrekte. Verken folk flest eller politikere vet hvordan dette bør fungere i det store bildet.

- Lettere å trykke ”like” enn å retweete
Helland tror det er mange grunner til at Twitter ikke har hatt den eksplosjonsartede utviklingen som Facebook og andre sosiale medier.

- En grunn til dette er nok at det er enkelt å registrere seg, men veldig vanskelig å mestre plattformen. På Twitter blir man møtt med null followers og null tweets. Terskelen for å like en kommentar på Facebook er nok lavere, enn det å retweete på Twitter. LinkedIn er kanskje det flinkeste nettverket i klassen til å hjelpe brukerne i gang ved at de har en steg for steg tilnærming, påpeker Helland.

Twitter ønsker ikke å kommentere statistikken overfor DN.no, og begrunner dette med at selskapet heller fokuserer på antall aktive brukere, som de selv sier er «over 100 millioner».

Les også:

Dette er ikke lov på Facebook

- Facebook-aksjen kan bli ditt livs dårligste investering (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.