Mikrobloggingstjenesten Twitter har holdt på i fire år og fått en relativt stor brukerskare. Men så langt har de ikke gjort noen alvorlige forsøk på å bli lønnsomme. Nå prøver de seg, melder Wall Street Journal.

Selskapet lanserer nå en ny tjeneste de kaller ”Promoted Tweets” der reklame vil dukke opp på toppen av søkeresultater i Twitter, omtrent på samme måte som Googles søkeordannonser. På sikt kan det også dukke opp reklame i strømmen av innlegg brukerne ser når de logger inn på nettsiden.

Redd irritasjon
Selskapet har tidligere uttrykt frykt for at reklame vil irritere brukerne og er heller ikke nå helt bestemt på modellen de vil bruke. I utgangspunktet planlegger selskapet å ta betalt per tusener visninger, men mer komplekse prismekanismer skal komme senere, basert på hvordan brukerne reagerer på reklamen. Reklame ingen forholder seg aktivt til kan bli fjernet. Det er slike prismekanismer som har gitt Google deres voldsomme suksess med reklamesystemet Adwords.

Twitter-reklame kan nok bli upopulært blant en del brukere, men bedrifter som ønsker å bruke kanalen til markedsføring kan glede seg. Hittil har de vært avhengige av å få folk til å følge sin profil for å få budskapet ut – nå kan de kombinere dette med å betale seg inn på flere skjermer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.