Facebook feirer 15 år denne uken. Tyske myndigheter har gjort sitt for å legge en demper på festen.

Fredag i forrige uke slettet Tysklands kansler, Angela Merkel, Facebook-profilen sin. Torsdag kom tyske konkurransemyndigheter med en dom som legger kraftige begrensninger på Facebook innsamling av informasjon om brukere, som skjer også når de bruker andre tjenester enn Facebook.

– Fremover vil ikke Facebook lenger få lov til å tvinge brukerne til å godta det som i bunn og grunn er ubegrenset innsamling av data fra andre steder enn Facebook, som så knyttes til deres Facebook-bruker og konto, sier direktør Andreas Mundt i Bundeskartellamt, som er de tyske konkurransemyndighetene.

Agjørelsen er ikke rettskraftig. Facebook har allerede varslet at de vil anke, ifølge Reuters.

Etterforskningen har pågått siden 2016. Saken gjelder ikke hvordan Facebook samler inn data på sin egen plattform, men hvordan de også gjør det gjennom andre nettsider og sosiale medier. Blant annet får Facebook informasjon om brukere via selskaper de eier, som Instagram og Whatsapp. Men Facebook samler også informasjon om brukere via Twitter og andre nettsider. Spesielt «Liker»-knappen, som mange nettsider bruker, har vært et tema.

Må innhente samtykke

Avgjørelsen pålegger Facebook følgende:

  1. Facebook-eide tjenester som Whatsapp og Instagram kan fortsette å samle inn data. Men for å knytte dataene til Facebook-kontoen må selskapet innhente eksplisitt samtykke. Hvis ikke må dataene holdes separat.
  2. Facebook får også lov til å hente data fra andre sider, for eksempel gjennom «Liker»-knappen. Men også her må brukerne gi samtykke.

Som brukere av Facebook har vi egentlig godtatt denne type datadeling gjennom å godkjenne brukervilkårene, de meterlange tekstene få av oss leser.

Men tyske myndigheter «børstet støv av en lite brukt lov om urimelige forretningsvilkår», forklarer advokat Simen Klevstrand, som leder konkurranserettsavdelingen i advokatfirmaet Haavind.

– Det er kreativ juss. Det er første gang konkurransereglene brukes til å angripe nettgigantenes innsamling av brukerdata. Sånn sett er det en historisk sak, sier han.

Simen Klevstrand i Advokatfirmaet Haavind mener tyske myndigheter har vært kreative.
Simen Klevstrand i Advokatfirmaet Haavind mener tyske myndigheter har vært kreative. (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Det overrasker at tyske myndigheter også legger restriksjoner på deling av data mellom Whatsapp, Instragram og Facebook:

– De går lenger enn jeg trodde de skulle gjøre, sier Klevstrand.

– Kan dette få følger utover Tyskland?

– Det er det store spørsmålet. Saken blir fulgt av konkurransemyndigheter i flere land.

Ny pr-offensiv fra Facebook

Dårlige nyheter har stått i kø for Facebook de siste årene. Selskapet har lansert flere pr-offensiver for å møte den negative oppmerksomheten. Fredag og lørdag arrangerer Facebook et arrangement på Youngstorget i Oslo hvor brukerne kan stille selskapet spørsmål de lurer på.

Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg skrev i forkant av 15-årsjubileet en kronikk i Wall Street Journal hvor han forsøker å forklare selskapets forretningsmodell og samtidig gå i rette med det han mener er feiloppfatninger folk har av selskapet.

«Noen ganger antar folk at vi gjør ting som vi ikke gjør. Vi selger for eksempel ikke folks data, selv om det ofte rapporteres at vi gjør det,» skriver Zuckerberg.

Universitetslektor Michal Kosinski ved Stanford er blant akademikerne og aktivistene som bestrider Zuckerbergs påstand om at selskapet ikke selger brukerdata.

«Facebook har alltid solgt data til annonsører og vil sannsynligvis alltid gjøre det», skriver han i New York Times.

Uavhengig av hvorvidt Facebook selger brukernes data: Så mange som 87 millioner mennesker opplevde at Facebook-dataene deres kom på avveier gjennom Cambridge Analytica-skandalen, som er den største av en rekke skandaler som har rammet Facebook de siste årene.

Færre bruker Facebook i Tyskland

Facebook er langt mindre populært i Tyskland enn i Norge. 32 millioner tyskere bruker Facebook, ifølge tall fra november 2018. Det tilsvarer litt under 40 prosent av befolkningen. I Norge har over 80 prosent av den voksnes befolkningen Facebook, ifølge Ispsos' tall.

– Folk er mer forsiktige med persondata i Tyskland, og tyske myndigheter er kritiske til internettgigantenes innsamling av data om brukerne, sier Klevstrand.

En podkast om bløff, bil og børs!

EU-presidenten: -Et eget sted i helvete for dem som gikk inn for brexit
Reaksjonene lot ikke vente på seg.
01:59
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.