I mars lanserte transportselskapet Uber en ny app og teksmeldingstjeneste. Der kan pasienter og helsepersonell bestille transport til og fra behandlingssted.

– Faktisk viser tall at mange bruker Ubers biler i stedet for å ta en ambulanse, og det er en stor vekst, som skjer organisk, sier Ubers produktsjef Jeff Holden.

Tjenesten kan kobles til eksisterende dataprogrammer og systemer helseinstitusjoner bruker. Både sykehus og pasienter kan bestille planlagt transport frem i tid, fra en time til 30 dager. Pasienter som ikke har smarttelefon, kan kommunisere via tekstmeldinger eller ringes opp på fastlinjetelefon for å få hentetidspunkter.

Mer enn 100 amerikanske helseinstitusjoner, som sykehus, klinikker, rehabiliteringssentre, hjemmehjelpstjenester og fysikalske sentre meldte seg på for å teste Ubers system.

Ubers hovedkonkurrent, Lyft, har også lansert en lignende tjeneste.

Mer tilgjengelig transport

Ideen bak selskapenes satsing på helse kom som følge av at de så at et økende antall av turene med Lyft og Uber ble brukt for transport til og fra helseinstitusjoner.

– Jeg mener det er opplagt at vår tjeneste brukes til frakt av pasienter. Ubers tjeneste er det samme som at det alltid er en bil på veien i nærheten av deg, og når det er et nødstilfelle, kan man komme seg i en bil på et blunk, og være på vei til legen, sier produktsjef Jeff Holden.

Holden har tidligere vært sjef for Amazons forbrukerteknologi på verdensbasis og bygget opp selskapets strømlinjeformede leverandørkjede.

Uber viste nylig frem prototyper av flyvende biler, som er elektriske, billigere i drift enn helikoptre, og som i større grad kan benyttes også i bytette områder. Uber mener selskapet skal klare å starte kommersiell drift om fem år.

– Med lufttransport som dette, er det ikke engang noe å tenke på – dette vil være bra for helsetransport, og vi er veldig begeistret for den bruken, sier Holden.

Kostbart å miste avtaler

Bilene og sjåførene som kjører for Uber og Lyfts helsetjeneste, må oppfylle visse krav og få opplæring slik at de følger forskrifter for helsetransport.

Det er særlig sårbare pasientgrupper, som eldre og folk med kroniske lidelser, som har størst problemer med å komme seg til legeavtaler, ifølge Uber og Lyft.

Ifølge HealtcareITNews koster brutte avtaler amerikanske helseinstitusjoner 150 milliarder dollar i året.

– Hvordan kan man få leger og helsepersonell til å bestille en Uber for pasienter, i stedet for ambulanser eller taxier?

– Leger trenger ikke engang å tenke på det. Det kan bli utløst ved at pasienten bestiller en Uber, at en venn av dem tenker på det, eller det kan være implementert i datasystemene på sykehusene og legekontorene, sier Holden.

Teknologiske hjelpemidler for helse kan også brukes.

– Om du for eksempel har en hjerteovervåker, kan den trigge en alarm som skaffer transport til deg i akutte tilfeller. Så nøkkelen er at transporten alltid er der, rett ved deg, og klar til å frakte deg umiddelbart.

I Norge tok Ubers største tjeneste Uber Pop en pause i fjor høst etter å ha blitt vurdert som ulovlig. Etablerte taxiselskaper hadde da kjempet hardt mot utfordreren, som oppga å ha 280.000 registrerte brukere i Norge. (Vilkår)