Uber er et av flere teknologibaserte selskaper i USA som utfordrer den tradisjonelle taxinæringen med mobilbasert skyssdeling.

Nå tar selskapet, ifølge Business Insider, mål av seg til å gjøre noe med trafikk-korkene som gjerne oppstår utenfor store flyplasser.

Allerede gjør skyssdelings-appen til Uber det enkelt for passasjerer i en rekke amerikanske byer å få kontakt med sjåfører med ledige biler rett fra mobiltelefonen - uten å måtte gå ut på gaten og vifte med armene eller stå i telefonkø hos en drosjesentral. Prisene for å kjøre med Uber øker med etterspørselen, for eksempel under uvær og på helligdager.

Nå retter selskapet interessen mot flyplasser.

Her hindres ofte gjennomstrømmingen av passasjerer av køen av drosjer som kjører tomme ut til flyplassen på jakt etter nye kunder, privatbiler der flypassasjerer holder på å løfte ut baggasjen sin, tomme drosjer som forlater flyplassen etter å ha satt av passasjerer, og privatbiler med bare en sjåfør bak rattet etter å ha kjørt en venn eller slektning som skal ut og reise.

"Curb churn" er betegnelsen amerikanske flyplasstatistikere bruker om denne flaskehalsen, ifølge Business Insider. Tiden det tar å komme frem til "kiss'n'fly"-sonen, slippe ut en passasjer og få passasjeren inn på terminalen, er med på å trekke opp gjennomsnittstiden en passasjer bruker på å komme seg ombord på flyet. Dette bidrar i neste omgang til å redusere flyplassens kapasitet og i siste instans antall avganger flyplassen kan håndtere.

Nå vil Uber bruke sin app til å koble bilister som har kjørt venner som skal ut og reise til flyplassen med ankommende passasjerer på jakt etter biltransport hjem. Sjåføren får med seg en passasjer bort fra flyplassen, mot en avtalt betaling, i stedet for å kjøre avgårde med tom bil.

Lykkes forsøket håper Uber effektivt å kunne redusere antall tomme seter som kjøres til og fra flyplassen - ved at antall drosjer på jakt etter passasjerer faller og antall enslige bilister som kjører hjem fra flyplassen minsker.

Uber ble etablert i San Francisco i 2009 og kobler drosjekunder og ledige luksusbiler via en smarttelefon-app. Sjåførene er ansatt i separate sjåfør- eller limousinselskape, som også eier bilene. Selskapet er nå etablert i en lang rekke amerikanske byer, pluss storbyer i 34 andre land.

Tradisjonelle taxiselskaper og lokale transportmyndigheter er ofte svært skeptiske til å la Uber etablere seg. Da selskapet nylig gikk inn i Tampa, Florida, truet lokale transportmyndigheter med å gi sjåfører uten nødvendige lisenser og sertifikater bøter på opp til 800 dollar, ifølge lokalavisen The Tampa Tribune.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.