I 20 år har Geir Førre (46) kjørt full fart som gründer av teknologi som får duppeditter som lysbrytere, kjøleskap eller støvsugere til å «tenke» og snakke sammen.

Fem år ut i sitt andre store prosjekt gikk gründeren på en smell. Dette var grunnen til at selskapet Energy Micro ifjor ble solgt til Silicon Labs for én milliard kroner, forteller han.

– Grunnen til at Energy Micro ble solgt, var at jeg ble syk. Jeg var overarbeidet og deprimert og gikk til styret og sa vi burde selge, sier Førre.

Angret på salg

Sykdomsperioden varte bare i noen måneder, men da var det allerede for sent å stoppe salget.

– Vi fant en kjøper litt for fort. Da jeg ble frisk, ønsket jeg ikke å selge og gikk tilbake til styret og medgründere, men prosessen hadde gått for langt.

– Var én milliard kroner for fristende?

– Jo, kanskje spesielt for medgründerne som ikke hadde gjort en kule før, sier Førre.

Energy Micro var andre gangen Førre har bygd opp et teknologiselskap og solgt det for over én milliard kroner. Det første selskapet var Chipcon, som ble solgt til giganten Texas Instruments. Førre eide ti prosent av det første selskapet og 30 prosent av det andre.

– Som entreprenør og gründer blir man så engasjert og dedikert for å få ting til at det blir altoverskyggende. Enten jobber man eller så tenker man jobb, sier han.

I ligningslistene står Førre oppført med en formue på 73 millioner kroner. Det viser ikke hele sannheten. Salg av selskaper har gitt ham godt over 400 millioner kroner.

– Mye av pengene har ikke rukket å komme på ligningen ennå, og beløpet reduseres av at pengene ligger i et investeringsselskap, forklarer Førre.

«Teknologi er kjedelig»

– Hva er suksessformelen?

– Ha klare, tydelige og hårete mål og å få folk til å tro på de målene. Og vær villig til å gjøre det som trengs, sier Førre.

Han har jobbet lange dager, men tror ikke han jobber mer enn andre gründere. Derimot tror han at han tenker mer på bruken av teknologien og markedet enn den jevne teknologigründeren.

– Jeg synes teknologi er kjedelig, og det tror jeg er en kjempefordel. Jeg forstår teknologien, men jeg fokuserer på hvordan den kan brukes til å lage et bra selskap og få et marked, sier Førre.

Glimrende teknologi i seg selv gir ikke suksess, sier Førre.

– De fleste it-gründere er ekstremt opptatt av teknologi, men det er bedre å ha en kunde og ikke noe produkt enn motsatt. Produktet kan man bygge etter kundens behov, og det finnes flere suksesshistorier der selskaper har skaffet kunden før produktet, sier Førre.

Etter sykdomssmellen har Førre tatt det litt roligere og jobber nå som sjefstrateg i Silicon Labs. I tillegg har han fått selskapets velsignelse til å drive investorvirksomhet som såkalt «business angel».

– Det spørs hvor engleaktig man er. Man hjelper andre for å hjelpe seg selv, men jeg tror de som har vært med på å starte noe eget og har tjent sine penger på den måten, har et annet perspektiv enn dem som har tjent formuer på børsen eller som ekstern investor, sier han.

Han er litt mindre kynisk og lar hjertet få være med på beslutningene, innrømmer han. Han har en drøm om å være med på flere eventyr, men kanskje helst i en rolle der han kan gå hjem fra jobben og tenke på andre ting også, som familie og venner.

– Noen dager er lysten til å gjøre det igjen der – men de fleste dagene tenker jeg at det er bedre å bruke erfaringene til å hjelpe andre å gjøre lignende eller kanskje enda større ting, sier Førre.

Han viser til smellen han gikk på, men påpeker samtidig at han fremdeles bare er 46 år gammel.

– Det er en risikosport å være gründer?

– Jo, men det er bedre med ett år som tiger enn et helt liv som en sau, sier Førre og ler.

Snakk med konkurrenter

Etter to vellykkede salg har han midler til å investere og mange råd å gi.

– Det er seks milliarder mennesker på jorden. Hvis du er den eneste som har tenkt på noe, så er det en dårlig idé. Ideen er en veldig liten del. Det er hvordan du gjennomfører den som avgjør, sier Førre.

Han mener de som snakker mest og lytter mest blir klokest, og at dette nesten er en forutsetning for å lykkes.

– Man bør snakke med kunder, og med konkurrenter, for å lære mer om ideen faktisk holder vann. Sjansen for at noen andre skal lage et konkurrerende selskap er så liten at den sjansen får du bare ta, sier Førre.

Les også:

Trendslaven  

- Urimelig mange som får A og B

Her kjøpes det flest hytter  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.