Microsoft har støttet en rekke varianter av tastaturløse pc-er, såkalte tavle-pc-er, de siste årene. Men ingen av dem har lyktes med å slå an i form av godt salg, og mange har ikke engang blitt produsert. At Apple kunne melde om over tre millioner solgte av sin iPad de første to-tre månedene den var til salg, har ført til at konkurrentene nå prioriterer jakten på Apples forsprang.

Det kanadiske selskapet RIM, som produserer Blackberry, kommer med sin variant i november, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg. De får bekreftet dette av to anonyme kilder som skal kjenne til planene.

Virker med mobilen
Blackberry var dominerende og nesten enerådende på markedet for smartmobiler, spesielt i USA, frem til Apple kom med sin iPhone.

Tavle pc-en RIM planlegger skal være omtrent like stor som iPaden, med en skjerm på 9,7 tommer. Enheten skal ha wifi og blåtann-teknologi, som vil tillate brukerne å koble seg til internett via Blackberryen sin.

Ifølge Bloombergs kilder skal RIMs maskin hete Blackpad.

Microsoft er med
Microsoft-sjef Steve Ballmer gjentar til stadighet at de vil støtte alle som produserer tavle-pc-er som bruker deres operativsystem, Windows.

Da Ballmer pratet med analytikere torsdag, sa han at å få Windows-baserte tavle pc-er på markedet er «en jobb som haster».

- Ingen her sover. Vi må få ting til å skje, Akkurat som vi måtte få ting til å skje med netbook-er, må vi få ting til å skje med Windows 7 og tavle pc-er, sa Ballmer ifølge Wall Street Journal.

- Vi jobber hardt med våre maskinvarepartnere, og vi tilpasser Windows 7 til å virke på tavle pc-er, sa Ballmer.

Massemarkedet
Han mener at med brukerbasen selskapet har, som er så godt som alle som er vant til pc, ligger alt til rette for at Microsoft skal få dette til.

- Vi har alt på vår side dersom vi gjør ting riktig, sier han.

Microsoft har fått rykte på seg som å være gubbete etterhvert som Apple har blitt mer populært, men analytiker Katherine Egbert hos Jefferies advarer investorer mot å henge seg opp i det.

- Hvis man slutter å tenke på Microsoft som en nyskaper, og begynner å tenke på det som et raskt og rimelig følger av massemarkedet, vil man slutte å bli skuffet ovet deres manglende evne til å skape nye markeder, og innse at de står foran en av sine største vekstmuligheter noensinne, skriver hun til sine kunder, ifølge Wall Street Journal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.