Da bilprodusenten Aston Martin utviklet sin konseptbil One-77, ville de gjerne tilby sine kunder noe mer enn verdens dyreste sportsbil. Derfor gikk de ut og etterlyste verdens beste produsenter av luksusvarer, for å gi dem innpass i en svært eksklusiv gavekolleksjon som bare kjøperne av de 77 sportsbilene skulle få tilgang til. De fant en av dem på Hønefoss.

Innerste sirkel
Svein Arne Sørgård åpner døren til 113 Park Lane i Mayfair i London.

Over de tunge tredørene henger en diskret logo for en av verdens mest eksklusive bilprodusenter, Aston Martin.

Innenfor finnes Aston Martins eneste utstillingslokale, stedet der selskapets biler og lisensvarer skal vises frem til potensielle kunder.

Se bilder fra Aston Martins showroom på DN Play.

Er du en av de 77 som har bestilt en Aston Martin One-77 sportsbil til 12 millioner kroner kan du komme hit og se på øreringer i tanzanitt (en sjelden edelsten som kun finnes ved foten av Kilimanjaro), mobiltelefoner i gull og platina, en One-77 sykkel, champagneglass i gull og karbon, en personlig safe med design som instrumentpanelet i bilen eller Verdandi – en norskutviklet høyttaler med startpris på 740.000 kroner.

 

Sørgårds øyne lyser opp og han forteller at dette er ett av to eksemplarer av høyttaleren. Det andre står i sigarsalongen i luksushotellet Emirates Palace i Abu Dhabi.

– Mye av vitsen med et sånt produkt er jo at kunden skal få dem skreddersydd etter egen smak. Og siden vi bare får produsere 77 eksemplarer må de lages på bestilling, sier Sørgård, administrerende direktør i Audiomoda.

Kompromissløst
– Vi står for design, teknologi og akustikk. Aston Martin bidrar med distribusjon og varemerke, men har også et oppsyn med designen, sier Sørgård.

– Utgangspunktet er en skulptur i 100 kilo helstøpt bronse. Bronsen er nydelig i seg selv, men kan kles med lakk i Aston Martins farger, gull eller utsmykninger, sier Sørgård.

Inne i skulpturen sitter det et komplett musikkanlegg som kan spille musikk fra alle typer trådløse og kablede kilder. Sentralt sitter et heldigitalt filter og en programvare som sørger for å heve den tekniske kvaliteten på musikken, selv om denne i utgangspunktet holder en lav kvalitet.

– Når man kjøper et lydprodukt i denne prisklassen, må også lydkvaliteten være kompromissløs. Derfor frakter, monterer og kalibrerer vi Verdandi til det rommet den skal stå i, sier Sørgård.

Det har allerede kommet inn flere kundeforespørsler på Verdandi. De fleste fra Midt-Østen.

– Vi har noen ferdige forslag basert på fargene til Aston Martin, men har også vært i snakk med mulige kunder om enda mer spesielle løsninger. Noen vil ha den i rødt gull, andre foretrekker diamanter, sier Sørgård.

Nære redet
Når Audiomoda lager Verdandi liker de å holde produksjonen nær. Men selv gjør de svært lite av produksjonen. Alt overlates til eksperter.

– Det kan sammenlignes med en mesterkokk. Han dyrker ikke frem alle råvarene selv, men passer på å få tak i det beste som kan raffineres videre til noe fantastisk, sier Sørgård.

I Verdandis tilfelle blir kobberskulpturen laget ved et støperi som lager kirkeklokker i Malmø. I stedet for den sorte filten som normalt dekker høyttalerelementene har Audiomoda fått skrevet ut en spesialdesignet maske med en 3D-skriver.

 

Se bilder fra Aston Martins showroom på DN Play.

– Vi ville ha noe eksklusivt som passet til Aston Martin og One-77. Da fungerer det ikke med filt. Designen vi laget kunne ikke flettes, så den må skrives ut av hele plaststykker, sier Sørgård.

Foten høyttaleren står på er laget ved Aston Martins egen interiøravdeling og håndsys av de samme materialene som brukes i bilene.

– De må være helt perfekte. Ikke en ripe kan forekomme. De er et mareritt å frakte, faktisk kjørte jeg og kona dette eksemplaret fra Hønefoss og hit, men det kommer vi neppe til å gjøre med alle, smiler Sørgård.

Følg journalisten på Twitter:

Les også:
En sykkel for James Bond

En ny britisk skjønnhet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.