– Om ikke lenge vil vi se matching av personlighet og følelser i butikken, sier Thimon De Jong.

Den nederlandske foreleseren startet i 2014 Whetson, en tankesmie som spesialiserer seg på endring i menneskelig adferd og hva det betyr for forretningsstrategien til selskaper. Tirsdag var han på Handelskonferansen 2017 arrangert av Hovedorganisasjonen Virke for å fortelle om nettopp det, og et av svarene er mer bruk av kundedata.

– Når du kommer inn i butikken vil de allerede vite hvem du er, hva slags personlighet du har og om du er i godt humør etter å ha fått lønning, eller om du har hatt en tøff dag. Så vil du bli matchet med en ansatt som passer deg, sier De Jong, som ser for seg at en slik handletur snart vil bli virkelighet.

Det er ikke lenger nok for kunden å få den samme erfaringen i butikken som alle andre, ifølge De Jong. Han tror de som ikke klarer å skape noe nytt vil få det svært tøft.

– Jeg er sosiolog og min forskning tilsier at kundene i større grad vil ønske at butikken bruker data de har for å skape en egen kundeopplevelse, sier han.

Trenger digital balanse

Samtidig som De Jong er overbevist om at personlighetsmatching vil bli et krav fra kundene, tror han også at digitaliseringen kan gå for langt. Derfor trekker han flere ganger frem det han kaller digital balanse.

– Det innebærer at det vil være uproblematisk med en sensor som registrerer når jeg snart er tom for toalettpapir, bestiller nytt, en drone leverer det på døren min og så legger en robot det på toalettet. Men om jeg for eksempel vil ha nye sko ønsker jeg ikke at en robot skal fortelle meg at de jeg har er gamle og stygge og skaffe meg nye, sier han.

Utfordringen blir dermed å finne stedet der grensen går mellom hvilke produkter som tilhører kategorien til henholdsvis toalettpapir og nye sko, ifølge De Jong.

– Fremtiden er å både ha den fulle menneskelige opplevelsen når man kjøper visse produkter, mens andre vil være totalt automatisert. Så må man bare finne ut av hva som er nye sko og hva som er toalettpapir, sier han.

– Står ved et veiskille

– De som jobber i detaljhandel må innse at de står ved et veiskille, sier Gisle Sveva, administrerende direktør i Visma Retail, en helhetsleverandør av it-løsninger, tjenester og utstyr for detaljhandelen.

Også Sveva var tirsdag på Handelskonferansen. Han var der for å snakke om hva nye forbrukere forventer av handelen. Det blir avgjørende fremover, forteller han. I likhet med De Jong handlet mye om å tilpasse seg de nye kravene.

– Man må legge til rette for forbrukeren på en helt annen måte. De ønsker seg en enklere og mer praktisk hverdag, og vil både tilegne seg informasjon og gjennomføre kjøpet på en enkel møte.

Gisle Sveva, Visma retail. Handelskonferansen 2017. Scandic Fornebu – Martin Linges vei 2.
Gisle Sveva, Visma retail. Handelskonferansen 2017. Scandic Fornebu – Martin Linges vei 2. (Foto: Andersen, Cicilie)

Tror mange blir tatt på sengen

Den største utfordringen for detaljhandelen når det gjelder å tilpasse seg forbrukernes behov, er at bransjen har opplevd en periode med stor stabilitet og lite endringer, ifølge Sveva, som tidligere har erfaring fra Nets og Altea.

– Og så får man ikke med seg hvor fort utviklingen går. Mange vil bli tatt på sengen når disrupsjonen kommer, sier han.

På Handelskonferansen i fjor snakket Sveva om viktigheten til millennials. I år var det mer snakk om digital natives–gruppen som har vokst opp og er kjent med digitale systemer. Disse gruppene vil ha mange nye krav som forbruker.

– I starten var dette marginale grupper, men det er viktig å forstå at dette vokser langt mer enn bare basert på aldersbegrensningen. Det er fullt mulig å bli en digital native ved å adoptere teknologi i markedet. De vokser fortere enn man skulle tro og blir i større og større grad avgjørende, sier han. (Vilkår)

Se Trumps tale til FN
Trump var svært kritisk til FN under valgkampen, men hadde en mer forsonende tone under sitt første møte med organisasjonen.
01:19
Publisert: