Utleierne i retten for å beholde tusenvis av elsparkesykler i Oslo: – Handler ikke om motstand mot regulering

De største elsparkesykkelutleierne går til retten for å stanse nye Oslo-regler. Samtidig etablerer nok et internasjonalt selskap seg i hovedstaden.

Voi-sjef Christina Moe Gjerde (fra venstre), Ryde-gründere Espen Rønneberg og Johan Olovsson og Julia Sandstø og Morten Askeland fra Tier representerer Oslos tre største elsparkesykkel-utleiere. Selskapene har konkurrert knallhardt de siste årene, men går nå sammen for å stanse deler av kommunens nye regelverk.
Voi-sjef Christina Moe Gjerde (fra venstre), Ryde-gründere Espen Rønneberg og Johan Olovsson og Julia Sandstø og Morten Askeland fra Tier representerer Oslos tre største elsparkesykkel-utleiere. Selskapene har konkurrert knallhardt de siste årene, men går nå sammen for å stanse deler av kommunens nye regelverk.Foto: Fartein Rudjord

Elsparkesyklene har vært elsket og hatet siden de dukket opp i norske byer. I Oslo har fravær av regler, enorm etterspørsel og fete marginer lokket en rekke internasjonale selskaper inn.

Det har vært rundt 25.000 enheter i Oslo i sommer, som er det klart største antallet elsparkesykler målt mot befolkning i europeiske byer.

Til sammenligning har millionbyen Paris 15.000 stykker.

Om ti dager skal det være slutt. Med kommunens nye regelverk skal to tredjedeler av de kontroversielle elsparkesyklene vekk fra byens fortau og gater.
Byens største utleiere, svenske Voi, tyske Tier og norske Ryde, har gått til retten for å stanse dette, og har også bedt om en såkalt midlertidig forføyning, for å hindre at taket iverksettes før retten har behandlet spørsmålet.

– Dette vil få store og uopprettelige konsekvenser for selskapene og deres ansatte. Konsekvenser som ikke uten videre lar seg rette opp gjennom søksmål, sier Vois advokat Ole Christian Borge da saken begynte onsdag.

Dermed må lovligheten avklares skikkelig før reglene innføres, argumenterer Selmer-partneren.

Ryde-gründer Johan Olovsson (venstre) i samtale med Julia Sandstø, tidligere Høyre-politiker og nå samfunnskontakt i Tier, og Voi-sjef Christina Moe Gjerde (ryggen til). Tier-sjef Morten Askeland i hjørnet.Foto: Fartein Rudjord

– Ikke motstand mot regulering

Med de nye reglene deler alle kvalifiserte utleiere en kvote på totalt 8000 elsparkesykler. Tolv selskaper har fått lisens, som gir 667 enheter per selskap. Utleierne som saksøker kommunen har hatt over 5.000 hver. Kuttene innebærer en ulovlig omfordeling av markedsandelene som Voi, Tier og Ryde har bygget opp, ifølge advokatene deres.

– Dette rammer de største aktørene særlig hardt. Det er viktig at denne saken ikke handler om motstand mot regulering. Det man altså går til retten for å stanse er en enkeltbestemmelse, sier Borge.

Samtidig rykker nye aktører inn. Fransk-nederlandske Dott er omtalt av konkurrenter som det viktigste europeiske selskapet som ikke er i Oslo – inntil nå.

Noen timer før partene møttes i tingretten begynte Dott å plassere ut sine elsparkesykler på fortauene rundt i byen. Selskapet har tidligere uttalt til DN at de nye reglene «nullstiller spillet», noe konkurrentene trakk frem i retten.

– Vi ser at flere aktører synes markedet er interessant fordi de får tildelt en markedsandel av kommunen, en andel som er opparbeidet av andre, sier advokatfullmektig Tine Søderstrøm Knutsen.

Maxim Romain grunnlegger og sjef i Dott. Dott lanserer nå sitt elsparkesykkel-selskap i Norge.Foto: Fartein Rudjord

– Ikke særlig respektfullt

Dotts medgründer og toppsjef Maxim Romain er i Norge i forbindelse med lanseringen.

– Min første observasjon er at elsparkesykler er en gedigen suksess i Oslo, sett fra et brukerperspektiv. Min andre observasjon er at det er veldig mange her, og at de fører med seg problemer og frustrasjon, sier Romain og viser til forsøpling av fortauene, fyllekjøring og skader.

I europeisk sammenheng har anbudsløsninger blitt vanlig, og både bystyret og deler av bransjen har pekt på dette som en løsning. Dott har vunnet anbud i viktige markeder som London og Paris, og legger ikke skjul på at selskapet posisjonerer seg for dette utfallet.

– Vi har vært interesserte i Oslo en god stund allerede, men har ikke vært komfortable med å lansere her. Det hadde ikke vært særlig respektfullt å rykke inn med enda noen tusen elsparkesykler slik situasjonen har vært hittil. Vårt mål er å bli lønnsomme i Oslo i løpet av det første året, men det er klart at dette markedet ikke kommer til å utgjøre en stor del av omsetningen vår på kort sikt, sier Romain.

Advokat Mari Sund Morken (til venstre) og Karianne Holmboe Askeland fra kommuneadvokaten.Foto: Fartein Rudjord

Uavklart marked

Inntil dommeren tar stilling til kravet om midlertidig forføyning, risikerer Dott at konkurrentene får beholde de store flåtene sine. Som DN har skrevet tidligere, kjennetegnes Oslo-markedet av at kundene er lite sensitive for pris.

Dermed blir god tilgjengelighet den viktigste konkurransefaktoren slik at de med størst flåte vinner. Dott kommer likevel til å begrense seg til 667 elsparkesykler i Oslo, uavhengig av utfall, sier Romain.

– Vi er her med et langsiktig perspektiv og regner med at det nye regelverket er midlertidig uansett, sier Romain.

Mari Sund Morken fører saken for kommuneadvokaten. Onsdag ettermiddag holdt hun sitt innledningsforedrag for retten og ba retten avvise den midlertidige forføyningen mot Oslo.

– Det finnes ikke andre, mindre inngripende virkemidler som sikrer fremkommeligheten kommunen ønsker å ha i byen. Aktørene har snakket om parkeringsplasser, men det er det ikke areal til i Oslo. Så enkelt er det. Er virkemidlene uforholdsmessige? Nei, det ligger tvingende hensyn bak, og dette er lenge varslede reguleringer. Er dette en uklar eller utydelig ordning? Nei, sier advokat Morken.

I tillegg til at utleierne mener taket på 8000 er ulovlig, ber de også retten om å stanse kommunens datainnsamling. Selskapene mener dataene kommunen ber om i sum kan utgjøre personopplysninger, til tross for at de anonymiseres før de sendes over. Også dette avviser advokat Morken.
Publisert 1. September 2021, kl. 13.46Oppdatert 1. September 2021, kl. 16.22
VoiTierRydeOsloDott