Det var ingen snø på ekstratreningene til det norske U19-herrelandslaget før årets overraskende EM-kvalifisering. De foregikk nemlig med VR-briller på, i en datagenerert verden skapt av norske gründere i selskapet Be Your Best.

Fotballspiller Hugo Vegard Vetlesen er blant de norske ungdomsspillerne som tok Norge til EM – etter å ha trent i virtuell virkelighet.
Fotballspiller Hugo Vegard Vetlesen er blant de norske ungdomsspillerne som tok Norge til EM – etter å ha trent i virtuell virkelighet. (Foto: Javad Parsa)

Etter et skuffende tap mot Nederland, slo Norge sensasjonelt Tyskland 5–2, og fulgte opp med tre scoringer det siste kvarteret mot Skottland. Det ga 5–4-seier og kvalifisering til EM i juli.

– Jeg tipper at ikke alle har kommet over det ennå. Vi var gode og hadde flere scoringsmuligheter, sier Hugo Vegard Vetlesen (18) om Tyskland-kampen.

Han scoret ett av målene mot Tyskland i kvalifiseringen og spiller til daglig for Stabæk. Om treningen i virtuell virkelighet, sier Vetlesen:

– Du får et ekte bilde på hvordan det kan være i en storkamp i Champions League, og du kan få spilt din posisjon og terpet på dine arbeidsoppgaver på landslaget i angrep der vi var gode.

Teknikktrener Enrique Paez (fra venstre) og gründer Odd Skarheim følger med når Sakarias Opsahl fra Vålerengas juniorlag tester «Be you Best».
Teknikktrener Enrique Paez (fra venstre) og gründer Odd Skarheim følger med når Sakarias Opsahl fra Vålerengas juniorlag tester «Be you Best». (Foto: Øyvind Elvsborg)

Får prøve seg i Barcelona

– Vi tenkte vinterpausen var lang og det ville være en utfordring å være oppe i konkurransetempo til vi kom til Tyskland, sier trener Pål Arne «Paco» Johansen hvorfor han ønsket å teste ut VR-trening.

Johansen understreker at spillerne skal ha mesteparten av æren for at de kom til EM, og at det er svært mye annet som bidrar til fotballresultater. Men VR-systemene har gitt mersmak og skal etter planen brukes frem til EM i sommer.

Den digitale treningen ble brukt på to treningssamlinger, samt av flere enkeltspillere mellom samlingene. U19-landslaget har fungert som pilotbrukere og bidratt med innspill til utviklingen, forteller Johansen. De har både trent på egne angrep og episoder fra europeiske storkamper.

– Vi gjenskaper virkelige fotballkamper som har vært spilt, og du er en av spillerne, for eksempel Lionel Messi, og ser alt fra hans posisjon, sier seriegründer Odd Skarheim, som også er tidligere styreleder i Vålerenga Fotball.

Vålerengas juniorspiller Sakarias Opsahl (18) mener VR-treningen har hjulpet ham til å bli en bedre spiller.

– Du får gjort situasjoner om og om igjen. Du får trent i å orientere deg, slik at det blir naturlig og det ikke er noe du trenger å tenke på ute på banen, sier han.

Få som er gode

Selskapet gjenskaper episoder på rundt 15 sekunder som har avgjort kamper. Spillerne blir målt på hvor godt de oppfatter situasjonen og om de tar en rask og god beslutning. Gode prestasjoner belønnes med en høy poengsum – som i andre dataspill – men målet er mental trening.

– De fleste fotballspillere er ikke gode på dette. De ser på ballen hele tiden, men de beste i verden orienterer seg om hvor de andre spillerne er, og vet hva de skal gjøre før de mottar ballen, sier Skarheim.

Han illustrerer dette med en video av Andres Iniesta i Barcelona. Det kreves sakte film for å se hvordan hodet hans lynraskt sveiper til begge sider i sekundet før han mottar ballen, vet at han har ryggen fri og finner Lionel Messi lynraskt foran mål.

Spillernes utvikling over tid blir målt, slik at spillerne ikke bare kjenner igjen situasjonene, men lærer seg løsningene ved å endre litt på dem fra gang til gang. Effektene testes i flere forskningsprosjekter.

Systemet bygger på forskning fra Geir Jordet, professor i fotballpsykologi og eier av 20 prosent av gründerselskapet. Jordet er etterspurt blant Europas fotballklubber og har åpnet mange dører, forklarer Skarheim.

Flere store klubber i Spania, England og Tyskland har vist interesse for systemet.

– Målet er å utvikle de beste spillerne i verden.

Gründer Odd Skarheim (50, fra venstre), Sakarias Opsahl (18) fra Vålerengas juniorlag og Oslo-klubbens teknikktrener Enrique Paez (29) tester virtuell fotballtrening.
Gründer Odd Skarheim (50, fra venstre), Sakarias Opsahl (18) fra Vålerengas juniorlag og Oslo-klubbens teknikktrener Enrique Paez (29) tester virtuell fotballtrening. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Penger fra gründersuksess

Skarheim har fra før av hatt stor suksess som gründer med Attensi, et selskap som driver opplæring i arbeidsoppgaver gjennom spillsimulasjoner.

Attensi sørget blant annet for at de ansatte kjente den nye terminalen på Gardermoen godt før den åpnet. Selskapet bygget en digital kopi som et spill, der de ansatte fikk poeng for å gjøre jobben sin. Skarheim er fremdeles styreleder, men trakk seg ut som daglig leder i 2012, og solgte aksjer for et tosifret millionbeløp da Viking Ventures kom inn på eiersiden i 2017. En del av dette er investert i Be Your Best.

Milliardindustri

Landslagstrener Johansen forteller at de aldersbestemte landslagene har gjort store teknologiske fremskritt de siste årene, og at det i fotballen brukes stadig mer gps og analyse av kampene basert på data.

– Det er viktig å prøve å ligge litt i forkant, og vi holder til 500 meter fra Forskningsparken og en kilometer fra Idrettshøyskolen, så vi har mulighet til å ligge tett på utvikling og forskning, sier Johansen.

Odd Skarheim (til venstre) passer på når Sakarias Opsahl tar på VR-brillene.
Odd Skarheim (til venstre) passer på når Sakarias Opsahl tar på VR-brillene. (Foto: Øyvind Elvsborg)

For U19-landslagets del sier Johansen at VR-trening bidro til å samkjøre lagets strategi, også når de ikke var samlet.

– Det er en måte å trene på som ikke er fysisk belastende, sier han.

– Du har prøvd det selv, hvordan gikk det?

– Bedre etter hvert, sier Johansen og ler.

Med og uten VR

Be Your Best har utviklet løsningen for bruk med VR-briller og sensorer på føttene som registrerer når du sender en pasning. Selskapet har også løsninger for bærbar pc og utvikler også en mobilløsning som ikke krever VR-briller.

– VR fungerer fantastisk godt for oss, men vi vil ikke være så avhengige av om VR tar av eller ikke, sier han.

Etter nesten tre års utvikling er det kommersialisering som står for tur, og Skarheim sikter først mot store klubber og forbund. Siden skal det komme løsninger for enkeltspillere.

– Det er hardt arbeid, det vet vi. Og uansett hvor lovende det ser ut, blir det sjelden som man tror og det tar ofte lengre tid, sier han.(Vilkår)

Vårren sykkel på 1-2-3
Vasker du sykkelen din ofte, varer den lenger. Om du ikke vasker den ofte, så ta iallfall en skikkelig vårrengjøring. Sykkelekspert Jonas Strømberg forteller deg alt du trenger å vite om hvordan.
02:19 Min
Publisert: