Yahoo sliter med å få skikk på annonsesalget sitt samtidig som konkurrentene opplever vekst og nettannonsering totalt sett er en stigende virksomhet. Google og Facebook er utvilsomt vinnerne av konkurransen med Yahoo - så langt.

Resultatet falt med 28 prosent i første kvartal, mens omsetningen falt 24 prosent fra samme kvartal i fjor.

Selv om Yahoos resultater nok en gang pekte nedover, slo de likevel investorenes forventninger, skriver The Wall Street Journal.

Hvis man holder spesielle effekter utenfor, fikk Yahoo en omsetningen i første kvartal på linje med fjorårets første kvartal. Det var faktisk nok til å send eaksjen oppover i etterhandelen.

Konsernsjef Carol Bartz mener fremtiden ser lysere ut for selskapet etter at hun har kuttet antall ansatte og derigjennom selskapets kostnader.

Uenig om retning
- Vi har mange bevis på at vi er på rett vei, sa hun i en telefonkonferanse etter resultatfremleggelsen. Hun viste i den sammenhengen til at folk er inne på flere sider når de besøker Yahoo og at de bruker med tid på selskapets siter.

Noen analytikere er uenige med konsernsjefen i dette. De mener det ikke er noen bedring i brukernes involvering.

- Det er ingen tegn på noen bedring, men stemningen har vært så negativ at fraværet av ytterligere svekkelse i deres annonsesalg blir regnet som et godt tegn, sier analytiker Jim Friedland hos Cowen & Co. til WSJ.

Yahoo rapporterte om netto resultat på 223 millioner dollar, eller 0,17 dollar aksjen. Det var en nedgang fra 310 millioner for et år siden.

Omsetningen falt 24 prosent til 1,21 milliarder dollar i samme periode.

Selskapet venter en omsetning på mellom 1,23 milliarder dollar og 1,29 milliarder i regnskapsmessig andre kvartal.

Mens Yahoo sliter, går det så det suser i Intel.
Se video med Intels finansdirektør her:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.