Zoopit-gründerne Shafi Adan (28) og Arne Kvale (28) har rukket å snu teknologiselskapet sitt fra et tap på 6,6 millioner kroner i 2016, til et overskudd på 5,7 millioner i fjor. Med en omsetning på 10,3 millioner betyr det en lønnsomhet på eventyrlige 55 prosent.

Den gang drev de også egen budbiltjeneste. Nå tilbyr selskapet en plattform for logistikk og leveransestyring, og har hatt med mediekonsernet Schibsted siden 2015 og dagligvareselskapet Norgesgruppen siden 2016.

– Vi måtte spørre oss. Hva var det som ikke fungerte med den modellen vi hadde. Det er lite fornuftig å skalere opp problemer. Vi satte ut logistikken og satset innen det vi er gode på, nemlig teknologutvikling, sier Adan.

Det ga resultater. I tillegg til imponerende lønnsomhet har selskapet fått kraftig vekst i forbindelse med koronakrisen, med en 100 prosent økning i ordrer på plattformen fra februar til mars i år.

Hyggelig verdsetting

Gründerne synes det er vemodig å selge seg helt ut av selskapet de har jobbet med siden 2014.

– Vi har brukt mesteparten av tiden vår på dette, hele vårt voksne liv. Det har vært en utdannelse i seg selv. Så det er trist at noen andre skal ta over, men selskapet er i veldig trygge hender. Vi fyller 29 i år begge to, og når 30-årsdagen er rett rundt hjørnet er det på tide å starte neste kapittel, sier Kvale.

Kanskje dempes sorgen noe av verdsettingen av selskapet: Omtrent 70 millioner kroner.

Schibsted og Norgesgruppen eide fra før 51 prosent av aksjene, mens Adan og Kvale eide omtrent 30 prosent gjennom et felles investeringsselskap. Resten av aksjene var eid av ansatte i selskapet og medgründer Trygve Grimnes.

Gitt verdsettingen tilsier salget i overkant av ti millioner kroner hver på de to 28-åringene.

Shafi Adan og Arne Kvale fortsetter samarbeidet. De mener Norge trenger en ny duo à laRøkke og Gjelsten.
Shafi Adan og Arne Kvale fortsetter samarbeidet. De mener Norge trenger en ny duo à laRøkke og Gjelsten. (Foto: Per Thrana)

Vil bli som Røkke og Gjelsten

– Salget har ligget i kortene. Partnerne våre har hatt et industrielt løp på dette casen hele veien. De tok initiativet, og det passet fint for vår del, forteller Kvale.

Det var ikke aktuelt å bli med selskapet videre som ansatte.

– Nei, vi er nok ikke dyktige ansatte for å si det sånn. Vi er snart 30 og har dårlig tid. Vi skal gjøre masse moro fremover, sier Kvale.

– Norge mangler en skikkelig duo. Jeg tenker Røkke og Gjelsten back in the '90s. Vi vil røre litt i den gryten der, legger kompanjongen til.

Fra og med tirsdag denne uken har de to teknisk sett vært arbeidsledige, men har ikke tenkt til å hvile ut etter seks års hard gründervirksomhet. De to har startet et nytt selskap med arbeidstittel «Bringing Swag Back To Housing», der tanken er å gjøre noe med dynamikken i boligmarkedet.

– Målet er at det skal være like enkelt å selge en bolig som å bestille en Uber. Det mener vi nesten bokstavelig, sier Adan, som ellers holder kortene tett til brystet.

Det har skjedd lite på teknologisiden her historisk, legger Kvale til.

Duoen møttes første året på BI, og skjønte de var en god match da de forhandlet om brukte skolebøker uten å komme noen vei. Siden da har de to vært i kompaniskap i ti år, og startet flere selskaper hvorav «ikke alt gikk like bra».

«Hacker house» uten kone og samboer

Med Zoopit mener de likevel å ha funnet en vinneroppskrift de skal ta med seg videre til det nye selskapet-

–Nå skal vi bruke litt tid på å se etter en leilighet der vi kan flytte inn med andre nøkkelpersoner og jobbe med det nye selskapet. Et hacker house. Det fungerte fantastisk for oss å da vi jobbet med Zoopit, og vi jobbet hele tiden og overnattet hjemme hos hverandre, sier Adan.

Siden sist har de imidlertid fått kone og samboer.

– Flytter de med i den nye leiligheten?

– Nei, nei, nei, nei!

– De kan komme på besøk!

Med sitt første vellykkede start-up-salg i baklommen blir det noe høyere standard på leiligheten enn da de begynte å jobbe med Zoopit på tidlig 2010-tallet.

– Vi har også sett på kontorlokaler, men det er ingenting som funker. Det vi har lært er at jo mer tid vi kan bruke på å løse problemer, jo bedre går det. Vi vil ha et sted der du ikke har lyst til å dra hjem. Det er viktig at man har et miljø som gjør at du ønsker å bruke 12–14 timer i døgnet på løse problemer, sier Kvale.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.