Administrerende direktør Abraham Foss i Telia Norge kunne tirsdag legge frem konsernets storkjøp av det norske transportnett- og kabeltv- og bredbåndselskapet TDC Get for 21 milliarder kroner.
Kjøpet vil tilføre Telia Norge rundt 50.000 mobilkunder hvis konkurransemyndighetene godtar kjøpet.
I fjor fikk Telia Norge grønt lys for kjøp av mobilselskapet Phonero som hadde rundt 200.000 kunder. Ved årsskiftet overtok Telia Norge mobilkundene til bredbåndselskapet NextGenTel som ble oppgitt å være 34.000.
Fredag la Telia-konsernet tall, som blant annet viser at den norske mobilvirksomheten har mistet nesten 100.000 kunder fra annet kvartal i fjor til samme periode i år.
– Den underliggende kundeutviklingen vise noe bedring, men vi er ikke fornøyd. Vi har ikke en kunde å miste. Vi vil jobbe hardt for å styrke kundebasen, sier Foss.
Ved utgangen av juni hadde selskapet 2.335.000 mobilkunder.
Foss understreker at de ikke regnet med at alle kundene fra Phonero ville være med flyttingen over til Telias nett.
– Det hadde vi kalkulert med, og nå er vi ferdig med migrasjonen. Den var vellykket, sier Foss.
Han peker på at fra første til annet kvartal var kundefrafallet på 7.000 og at den gjennomsnittlige månedlige inntekt per kunde økte litt til 257 kroner.
– Konkurransen i mobilmarkedet er hard. Økonomisk sett vil jeg karakterisere annet kvartal som solid, sier Foss.
Av en omsetning i annet kvartal på litt over 2,5 milliarder oppnådde Telia Norge et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på 910 millioner. Det gir en ebitda-margin på 35,8 prosent mot 34,5 prosent ved tilsvarende periode i fjor.(Vilkår)