Torsdag ble det klart at Vipps gir opp mobilsatsingen og selger hele kundebasen på 19.000 abonnenter til Ice. Overføringen skal skje i løpet av januar neste år.

Det som ikke gikk frem av pressemeldingen, men som ble opplyst på Vipps' nettsider, var at kundene som velger å bli med videre ikke får ta med seg ubrukt mobildata de allerede har betalt for. Da Vipps lanserte mobilsatsingen for to år siden var ubegrenset «rollover» på mobildata et av de sentrale salgspoengene.

Forbrukerrådet er tydelige i sitt syn på situasjonen.

– Vi har allerede hørt fra folk som har mange gigabytes oppspart, om som nå er irriterte over at disse ser ut til å forsvinne. Vipps burde hatt en plan for hvordan man løste problemet med oppsparte data. Dette er kapasitet som forbrukerne har betalt for, men ikke får benyttet, sier seniorrådgiver Thomas Iversen.

DN har spurt Vipps om hvor mye data kundene har spart opp, og hvor mye dette utgjør både i gigabytes og i kroner og øre.

Kommunikasjonssjef Caroline Lunde skriver i en epost at kundene beholder Vipps-abonnementet frem til januar neste år, og at de derfor ikke har et endelig tall på hvor mye kundene har spart opp før om «en god stund».

Hun påpeker videre at en del av velkomsttilbudet til Ice er «gratis» abonnement den første måneden og dobbel data i seks måneder.

– Det tilsvarer mellom 56 og 350 gratis gigabytes i velkomsttilbudet til Ice, avhengig av hvilket abonnement du velger. Det er langt over det gjennomsnittsspareren i Vipps mobil har i dag.

– Mer enn de forlater

På spørsmål om hvorfor det ikke er funnet en løsning for Vipps Mobilkundenes ubrukte data, svarer Lunde at problemet er at ingen andre mobilaktører tilbyr den samme løsningen.

– Når vi nå med tungt hjerte legger ned, så var det ikke mulig å finne en operatør som tilbyr den løsningen – men vi fant et nytt hjem til kundene våre som var villig til å gi kundene våre et såpass godt velkomsttilbud at de aller fleste av dagens Vipps mobilkunder ville få mye mer enn det de forlater.

Seniorrådgiver Iversen i Forbrukerrådet mener en potensiell løsning kunne vært en symbolsk kompensasjon for gigabytene som strykes, men påpeker også at Vipps har tatt forbehold i sine vilkår.

– Vi har forståelse for at kunder er irriterte over at mobildata de har betalt for ser ut til å forsvinne, selv om det ikke er noen garanti for at tjenester holder seg oppe for alltid. I vilkårene skriver selskapet at «oppsparte gigabytes utbetales ikke ved opphør av abonnementsavtalen». Og når selskapet legger ned tjenesten, da avsluttes avtalen, sier han.

DN har vært i kontakt med Ice og spurt om hva som er grunnen til at Vipps Mobilkundenes ubrukte data ikke blir overført.

Kommunikasjonssjef Sebastian Storvik skriver i en epost at kunder som blir med videre får nyte godt av oppspart data gjennom Ices «rollover» og «rollover-deling» av mobildata.

Han viser også til at kunder som blir med videre vil få fri månedsutgift ut februar, dobbel data ut juli neste år og abonnement med mer eller tilsvarende mengde data.

– Dette gir i snitt for mer data kostnadsfritt frem mot sommeren enn det de hadde oppspart, sier Storvik.

«Krevde mer av oss en vi forutså»

Da Vipps Mobil ble lansert for to år siden ble det trukket frem en Vipps-kundebase på nesten fire millioner som mulige abonnenter til mobilsatsingen. Fasit ble altså at Ice nå tar over en kundebase på 19.000 abonnenter.

Kommunikasjonssjef Lunde sier at ideen bak var forenkling. Siden folk allerede betaler fakturaer i Vipps, var ideen å tilby en kjøpsløsning i appen og kjøpe inn data til en «fair» pris.

Dette ble imidlertid vanskeligere i praksis, opplyser Lunde.

– Evig datarollover var ikke like viktig for det brede laget av norske mobilkunder som vi trodde, kanskje også fordi andre operatører lanserte større datapakker og også fri data i større grad gjennom satsingsperioden, sier hun.

– Hva har du å si til kundene som mister data de allerede har betalt for?

– Vi har vært opptatt av å finne et nytt hjem som gir de aller aller fleste kundene mer enn det forlater når de går ut av Vipps sitt mobilabonnement, og det har vi klart. Men vi skjønner at de beste gigabytesparerne ikke sitter igjen med den følelsen, og vi håper på å ha en god dialog med kundene frem til de får et nytt hjem for mobilabonnementet sitt i løpet av januar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.