Telenor har mer enn doblet omsetningen til over 100 milliarder kroner etter at Jon Fredrik Baksaas ble konsernsjef i 2002.

FOLKESYKDOM. Analytiker Tore Aarønæs mener nordmenn aksepterer høye priser.
FOLKESYKDOM. Analytiker Tore Aarønæs mener nordmenn aksepterer høye priser.
Økningen skyldes satsingen utenfor Norge. Den har resultert i at Telenor i dag er blant verdens største teleselskaper med nesten 170 millioner kunder, men det er fortsatt den norske virksomheten som tilfører konsernet mest penger i kassen. Det til tross for at den norske kundebasen utgjør kun tre prosent av Telenors samlede kundemasse. Samtidig undersøker konkurransemyndighetene i Brussel om Telenor misbruker sin markedsmakt i Norge.

– Lønnsomheten per kunde synker desto lenger vekk man kommer fra Norge, sier Tore Aarønæs, daglig leder i analyseselskapet Norsk Telecom om tallene.

Mye i Norge – mindre i Asia

Ifjor oppnådde Telenor et driftsresultat før avskrivninger i Norge på nesten 10,8 milliarder kroner. Med i overkant av 5,4 millioner kunder, gir det et overskudd per kunde på 1990 kroner. Ingen av Telenors virksomheter i andre land kan måle seg med en så god inntjening per kunde.

FOLKESYKDOM. Analytiker Tore Aarønæs mener nordmenn aksepterer høye priser.
FOLKESYKDOM. Analytiker Tore Aarønæs mener nordmenn aksepterer høye priser.
I Asia, hvor Telenor har brorparten av sine kunder, tjener konsernet langt mindre på abonnentene. I Pakistan hadde Telenor ved årsskiftet 33,4 millioner mobilkunder. Virksomheten i landet oppnådde et driftsresultat ifjor på 2052 millioner kroner, det vil si 61 kroner per kunde. Telenor tjener dermed nesten 33 ganger mer på en kunde i Norge enn på en kunde i Pakistan.

I nabolandet India, hvor konsernet har 28 millioner kunder, taper Telenor over 20 kroner per mobilkunde. India er Telenors store pengesluk. DN skrev tidligere denne uken at selskapet har satset 22 milliarder kroner i India. Analytikerne mener virksomheten er verd 4,5 milliarder kroner.

«Nærmest en folkesykdom»

Aarønæs mener norske telekunder betaler altfor mye for tjenestene.

– Det er nærmest en folkesykdom i Norge at man akseptere høye priser, sier Aarønæs.

AVVISER REGNESTYKKET. Kommunikasjonssjef Glenn Mandelid i Telenor.
AVVISER REGNESTYKKET. Kommunikasjonssjef Glenn Mandelid i Telenor.
Han legger til at det ikke er de ordinære teletjenestene mobilselskapene i Norge tjener mest på.

– I Norge er det tre store melkekuer i mobilsektoren; når norske mobilkunder ringer fra utlandet, når de ringer til utlandet og til kundesentre. De tre tjenestene utgjør over 50 prosent av de norske mobiloperatørenes bunnlinje, sier Aarønæs.

Telenor er av en annen oppfatning.

– Er Telenors norske virksomhet en melkeku?

– Nei. Når det gjelder priser på telekomtjenester i Norge, har disse vært fallende de siste årene. Konsumprisindeksen har økt med rundt ti prosent de siste fem årene, mens telekomprisene har falt med rundt 12 prosent i samme periode, sier kommunikasjonssjef Glenn Mandelid i Telenor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.