Telenor og mobilselskapet Chilimobil barket sammen i Asker og Bærum tingrett etter konflikt om ubetalte regninger og påstander om prisjuks. Mens Chilimobils ledelse mener Telenor har påført Chilimobil kostnader på 27 millioner, har Telenors representanter vist til en mobilregning på ni millioner pluss renter som Chilimobil ikke har betalt dem.

- Chilis anklager mot Telenor har med andre ord vært grunnløse, og Telenor er tilkjent fulle saksomkostninger, skriver administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge i en epost.
- Chilis anklager mot Telenor har med andre ord vært grunnløse, og Telenor er tilkjent fulle saksomkostninger, skriver administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge i en epost. (Foto: Didrik Linnerud Arnesen)

Dom i saken viser at Telenor får full medhold i sine krav. Konsernets norgessjef, Petter-Børre Furberg, er svært fornøyd med utfallet.

– Dommen konkluderer med at Chili må betale forfalte regninger for leverte tjenester, i tråd med det Telenor har lagt til grunn. Domstolen konkluderer videre med at Telenors tilgangsavtale med Chili for mobil var i tråd med konkurransereglene, slik Telenor hele tiden har vært trygg på. Chilis anklager mot Telenor har med andre ord vært grunnløse, og Telenor er tilkjent fulle saksomkostninger, skriver Furberg i en epost.

Mobil-utfordreren må betale Telenor nesten 3,9 millioner i saksomkostninger samt mobilregningen på ni millioner kroner pluss renter.

– Totalt blir det 16 millioner kroner, sier daglig leder Lars Ryen Mill i Chilimobil.

– Har dere midler til å betale Telenor dersom dommen blir stående?

– Chilimobil har positiv drift, og når det foreligger en rettskraftig dom vil vi betjene det endelige oppgjøret som vi alltid gjør, sier Ryen Mill.

Mobilsjefen er mildt sagt overrasket over utfallet.

– Jeg er sterkt uenig med dommen. Styret har sammen med advokaten gått igjennom dommen og besluttet at vi anker, sier Ryen Mill.

«Ikke synliggjort»

Chilimobil leide nett av Telenor for å tilby mobiltjenester. Ledelsen i det private mobilselskapet mener de ble utsatt for en marginskvis fra august 2015 til november 2016 da Telenor ila Chilimobil en avgift på 30 kroner per sim-kort i måneden. Den avgiften mener selskapet kostet dem 27 millioner kroner.

I dommen går det frem at man må se hele mobilmarkedet under ett, og ikke kun et avgrenset området som i dette tilfelle er kontantkort.

«Når retten er kommet til at marginskvistesten skal utføres på markedsnivå, det vi si innenfor hele sluttbrukermarkedet for mobiltjenester, er det positive marginer. Dette er uomtvistet. Chili har dermed ikke sannsynliggjort at Telenor misbrukte sin dominerende stilling i form av marginskvis ved å ikke tilby en alternative prisstruktur uten sim-kortavgift i 2015. Telenor skal da frifinnes for kravet om erstatning, ettersom det ikke er påvist et ansvarsgrunnlag,» heter det i dommen.

«Innrømmet Telenor»

Chilimobils toppsjef er forundret over dommerens konklusjon.

– I rettssaken innrømmet Telenor at med de samme tilgangspriser som vi fikk, ville selskapet ha solgt sitt produkt «Talkmore Forhåndsbetalt», som da var Chilis største konkurrent på kontantkort, med negative marginer, sier Ryen Mill.

Han viser også til at reguleringsmyndigheten Nkom konkluderte i 2016 at sim-kort avgift var konkurransebegrensende.

– Dommen er trist for norske forbrukere og mobilmarkedet. Vi ble utsatt for en marginskvis og kunne ikke lenger selge kontantkort med lønnsomhet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.