Nordmenn surfer stadig mer på mobilen. Men sjefen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er ikke fornøyd med utviklingen hvor Telenor har hånd over 58 prosent av den samlede omsetningen av mobiltjenester.

– Stadig flere tar nye tjenester i bruk og det er høy betalingsvilje blant forbrukerne. Baksiden er at vi som myndighet må jobbe med konkurransebildet og regulere for å danne grunnlaget for bærekraftig konkurranse i et marked som er veldig dominert av en aktør, sier Elisabeth Aarsæther, direktør i Nkom.

Vil ha mer data for pengene

Onsdag la Nkom frem årsrapporten for det norske markedet for elektronisk kommunikasjon. I 2017 utgjorde dette markedet bestående av tjenester innen mobil, bredbånd, fasttelefoni og datakommunikasjon 34,4 milliarder kroner – som er 173 millioner mer enn året før. Mobiltjenester utgjør det største markedet med en omsetning på 20,4 milliarder kroner.

Selv om mobilbrukerne økte databruken med over 50 prosent i fjor, er Nkom-sjefen ikke fornøyd med tingenes tilstand.

– Den store prisforskjellen i Norge på mobilsektoren sammenlignet med andre land går på bruk av data. Det skyldes at de norske mobilabonnentene får mindre datapakker enn eksempelvis i de øvrige nordiske land. Og det ser jeg ingen rimelig grunn til at det skal være.

– Så hva skal man gjør med det?

– Jeg syns de norske mobilselskapene skal tilby kundene mer data for pengene. Rett og slett, sier Aarsæther.

Heier på de små

Hun viser til at i utlandet kan man surfe nesten så mye man vil på mobilen.

– Den trenden som ikke er kommet til Norge er at man betaler for et abonnement uavhengig av mengden data. Jeg syns norske mobilbrukere skal få mer data for pengene, sier Aarsæther.

Ifølge Nkoms rapport har nesten 1,8 millioner nordmenn et dataforbruk i måneden på mellom 1 GB og 5 GB, mens 412.000 kunder surfer for mer enn 20 GB i måneden.

Nkom er en regulatør i det norske telemarkedet og regulerer Telenor grunnet selskapets markedsposisjon. Det halvstatlige telekonsernet har en markedsandel på over 50 prosent av det norske totale ekom-markedet.

– Vi er veldig opptatt av bærekraftig konkurranse. Det som kan bevege de store aktørene er at de små kommer til. Det var eksempelvis ikke de store teleaktørene som introduserte fri tale, fri sms, men de små utfordrerne.

– Så du heier på de små aktørene?

– Ja, virkelig.

Avdelingsdirektør Irene Åmot i Nkom understreker at Norge er i en særstilling på mobilsektoren i Europa.

– Vi har ikke tre fullverdige landsdekkende mobilnett. I de aller fleste europeiske land har de minst tre netteiere som konkurrerer seg imellom. Norges utfordring er at vi har to landsdekkende mobilnett og et tredje som er under bygging.

Vokser sterkt

I mobilsektoren er det selskapet som bygget nytt mobilnett, Ice, som vokser sterkest. Selskapet har nå en halv million kunder hvorav 415.000 er mobilbrukere og 85.000 er bredbåndsbrukere.

Vi skal bli betydelig større enn det vi er nå, sier administrerende direktør Eivind Helgaker (til venstre) i Ice. Ved hans side står kommunikasjonsdirektør Reynir Jóhannsson i Ice.
Vi skal bli betydelig større enn det vi er nå, sier administrerende direktør Eivind Helgaker (til venstre) i Ice. Ved hans side står kommunikasjonsdirektør Reynir Jóhannsson i Ice. (Foto: Gunnar Lier)

– Vi skal bli betydelig større enn det vi er nå. Derfor investerer vi både i å bygge opp kundebase og nett, sier administrerende direktør Eivind Helgaker i Ice.

Selskapet utfordrer Telenor og Telia på mobilnettsiden og økte markedsandelen målt i omsetning fra 2,1 prosent i 2016 til 3,9 prosent i 2017.

– Vårt mobilnett dekker 80 prosent av befolkningen.

– Vil Ice bygge et landsdekkende mobilnett som Telenor og Telia?

– For oss er det lønnsomt å produsere trafikken selv. Vi kan ikke nå uttale oss konkret om det, sier Helgaker.(Vilkår)

Er det greit med shorts på jobb?
Vi har sjekket tre arbeidsplasser.
02:43
Publisert: