Nordens største telesjef heter Johan Dennelind. Som konsernsjef i Telia har han ansvar for selskapets mobilvirksomheter i til sammen syv land i Norden og Baltikum med nesten 17 millioner kunder.

Av de syv landene topper de norske mobilprisene når det sammenlignes hvor mye kundene får ved kjøp av datapakker. En rapport fra Forbrukerrådet viste i vår at norske mobilkunder fikk minst for pengene i Norden, ifølge Aftenposten.

I Danmark og Finland får man surfe så mye man vil for rundt 300 kroner i måneden.

Ett av Telias mest populære tilbud i Sverige er et månedsabonnement på 20 GB for 439 svenske kroner som kan deles med andre i familien. I Norge tilbyr Telia eksempelvis 15 GB for 499 kroner i måneden.

Telias konsernsjef mener prissammenligningene har liten verdi.

– Det er jo høyere inntekt per innbygger i Norge enn i de andre landene. Eksempelvis er det dyrere å kjøpe pizza i Norge enn i Sverige, sier Dennelind.

Han får støtte av administrerende direktør Abraham Foss i Telia Norge.

– Innsatsfaktorene vil variere mellom landene, alt fra politiske reguleringer til topografi. Det er en rekke forhold som påvirker utbyggingskostnader. Den ensidige fokuseringen på pris per gigabyte som om det er et homogent produkt blir feil, sier Foss.

I Norge har Telia investert i milliardbeløp for å bygge et nytt 4G-nett som dekker rundt 98 prosent av befolkningen.

– De investeringene gjør at vi har ett av verdens beste mobilnett i Norge målt i hastighet og stabilitet, sier Dennelind.

Innsatsfaktorene vil variere mellom landene, alt fra politiske reguleringer til topografi. Det er en rekke forhold som påvirker utbyggingskostnader. Den ensidige fokuseringen på pris per gigabyte som om det er et homogent produkt blir feil
Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge

«Det er et paradoks»

I sommer gjorde Dennelind sitt største kjøp som toppsjef ved å legge 21 milliarder kroner på bordet for å overta bredbånd- og kabel-tv-aktøren Get i Norge og transportselskapet TDC Norge. Selger var det danske telekonsernet TDC. I oktober godkjente Konkurransetilsynet kjøpet.

– Dette er vel ditt dyreste kjøp?

– Dyrt er et relativt spørsmål, men det er mye penger, sier Dennelind.

Kjøpet gjør Telia til et «mini Telenor» i Norge med en omsetning på 14 milliarder kroner og 2,3 millioner mobilkunder, 420.000 tv-kunder og 370.000 bredbåndskunder.

– En kunde skal kunne kjøpe flere tjenester av Telia, med samme varemerkeopplevelse og enkel leveranse, sier Telias konsernsjef Johan Dennelind.
– En kunde skal kunne kjøpe flere tjenester av Telia, med samme varemerkeopplevelse og enkel leveranse, sier Telias konsernsjef Johan Dennelind. (Foto: Didrik Linnerud)

– Det er to fantastiske selskaper som går sammen. Vi skal ha høye ambisjoner, fordi vi har anledning til å skape et verdensklasseselskap i Norge. Det er opp til oss å være best i markedet.

Dennelind understreker at Norden ligger langt fremme teknologisk innen telekom og it.

– Vi er ledende i digitaliseringen, men ikke på digitale tjenester. Det er et paradoks. Vi skal være best på det, sier Dennelind.

Han mener konsernets norske virksomhet kan være med på å nå målet etter kjøpet av Get.

– Nå kan vi skape en integrert kundeopplevelse. En kunde skal kunne kjøpe flere tjenester av Telia, med samme varemerkeopplevelse og enkel leveranse.

Selskapets norgessjef har som mål både å vokse og øke lønnsomheten.

– Nå har vi en posisjon som gjør at vi kan vinne både i konsumentmarkedet og i bedriftsmarkedet hvor vi i sistnevnte sektor har en altfor lav markedsandel. Det er ingen tvil om at vi har en vekstambisjon. Den skal være lønnsom, sier Foss.

Vi er ledende i digitaliseringen, men ikke på digitale tjenester. Det er et paradoks. Vi skal være best på det
Johan Dennelind

Like etter Telias kjøp av Get, kjøpte telekonsernet Bonniers tv-virksomheter. Ved å legge 9,2 milliarder svenske kroner på bordet fikk Dennelind kjøpt svenske TV4, betal-tv-kanalen C More og finske MTV.

– Det er en utrolig spennende utvikling. I dag er vi en distributør av tv-innhold på bredbånd. Det er vanskelig å tjene penger på det. Mens innholdsprisen går opp, så krever kundene mer og mer for pengene. Når vi går inn i innholdssektoren er det vi som vil forhandle om kjøp av innhold og får samtidig tilgang til kundebasen vi har i dag, sier Dennelind, som foreløpig ikke har noen planer om å gå inn på innholdssektoren i Norge.

– På lang sikt vil det spørsmålet også bli stilt her.

Telias tv-kjøp er ikke i boks da konkurransemyndighetene i Brussel behandler søknaden.

– Vi tror den godkjennes.

«En misoppfatning»

Konsernsjefen er kritisk til konkurransemyndighetenes håndtering av forsøk på konsolidering i mobilsektoren.

For tre år siden prøvde Telia og Telenor å slå sammen selskapenes mobilvirksomheter i Danmark. De to selskapene har bygget 4G-nett sammen i nabolandet. Men EU signaliserte tydelig motstand mot fusjonen.

– Det finnes en misoppfatning om at en konsolidering av mobilselskaper i Europa er bra for operatørene, men det utelukker ikke at det også er bra for kundene og samfunnet. Får man til en konsolidering vil det føre til økte investeringer, bedre nett og bedre tjenester. Det eneste konkurransemyndighetene ser på er pris, pris, pris. Slik har det vært i 25 år i denne bransjen. Jeg har forsøkt å få konkurransemyndighetene til å se på to andre parameter: kvalitet og sikkerhet, sier Dennelind.

I Danmark sliter Telia. I årets ni første måneder oppnådde konsernets virksomhet i landet et driftsresultat på minus 119 millioner svenske kroner av en omsetning på 4,5 milliarder svenske kroner.

– I Danmark har vi et uløst strategisk spørsmål. Vi tjener ikke penger. Det er altfor mange slike situasjoner i Europa.

Han viser til Nederland hvor EU vurderer om Deutsche Telekom og Tele2 kan slå seg sammen.

– Vi ser den samme formelen fra konkurransemyndighetenes holdning også til den fusjonen. Vi må fortsette å kjempe.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

BMWs luksus-suv har ankommet Norge: –Har aldri kjørt en sterkere suv
04:00 Min
Publisert: