Montør Tom Flatekval i Bravida står med nettbrettet i hånden utenfor en leilighet som er under oppføring i Bjørvika i Oslo mens han lytter til Telias direktør for bedriftsmarkedet.
– På Ipaden har jeg alt jeg trenger av tegninger og underlagsmateriale for å utføre jobben, sier Flatekval.
Den 24. september kuttet Bravida teleforbindelsen med Telenor. 3100 ansatte i installasjonskonsernet ble med ett brukere av Telias mobil- og datanett.
– Vi har vært en kunde av Telenor de siste 19 årene, og har vært fornøyd med dem. Men vi gikk videre med Telia som følge av gode løsninger og lavere pris, sier Bjørn-Erik Saga, stabsdirektør i Bravida.
Saga peker på Flatekvals nettbrett.
– Vi er opptatt av en papirløs byggeplass og smarthusteknologi, sier Saga.
«Passert 500.000»
Telia har de siste årene kapret stadig flere bedriftskunder. Etter kjøpet av Phonero i 2017 doblet Telia markedsandelen i bedriftsmarkedet til rundt 26 prosent.
– Nå har vi nådd en milepæl. Vi har passert 500.000 brukere i bedriftsmarkedet. Bare hittil i år har vi hatt en netto-vekst på 60.000 innenfor dette mobilmarkedet. I løpet av noen år har vi gått fra en markedsandel i bedriftsmarkedet fra under 15 prosent til 35 prosent. Det har skjedd gjennom kjøp og organisk vekst, sier Jon Christian Hillestad, direktør Telia bedrift.
Hillestad understreker at Telias kjøp av Phonero har vært med på å skape en hardere konkurranse i bedriftsmarkedet.
– De som fryktet at det ikke ville bli noen konkurranse mellom oss og Telenor i bedriftsmarkedet etter kjøpet av Phonero, kan se på tallene nå. Vi utfordrer markedet til det fulle, og det er tøff konkurranse, sier Hillestad.
«Kjemper beinhardt»
Telenor har lenge dominert bedriftsmarkedet i mobilsektoren. Det halvstatlige telekonsernet har hatt rundt 70 prosent markedsandel i dette markedet.
«Det er klart at konkurransen i bedriftsmarkedet er tøff, og vi kjemper beinhardt om kundenes gunst hver eneste dag. I denne kampen vinner vi noen kunder og mister enkelte andre kunder. Men vi holder godt stand fordi vi fokuserer på å selge løsninger og hjelpe våre kunder med deres digitaliseringsagenda. Ett eksempel på dette er sikkerhetsløsninger for email i kombinasjon med mobil kommunikasjon», sier Ove Fredheim, leder for Telenor Bedrift i en epost.
Nå angripes både Telenor og Telia av småselskaper som hopper inn i bedriftsmarkedet. Tidligere mobilgründer av Phonero, Thore Berthelsen, starter et nytt mobilselskap som går inn bedriftsmarkedet under navnet Unifo.
Det lille mobilselskapet Happybytes lanserer «fornøydgaranti» overfor småbedrifter uten noen gebyrer og bindingstider med et billig abonnement.
Chili Mobil, som var landets første selskap som lanserte mobil abonnement med fri data for privatpersoner, tilbyr nå bedrifter fri data.
I september lanserte tidligere mobilgründer Christian Pritchard mobilselskapet Nortel med mål å kapre små- og mellomstore bedrifter.
Rekord-inntjening
Telia taper ikke på å kapre flere bedriftskunder. Torsdag la Telia-konsernet frem tall for tredje kvartal. Aldri før har Telia Norge hatt en så god inntjeningen som i siste kvartal. Driftsmarginen før avskrivningen ble på 47,1 prosent av en omsetning på 3,5 milliarder kroner.
«Vi leverer et historisk sterkt økonomisk resultat. Vi ser tydelig synergiresultater av sammenslåingen med Get hvor vi er godt i rute for å nå målet om 800 millioner kroner i bedret kontantstrøm innen utgangen av 2021. Effektiviseringsprogrammet går som planlagt og bidrar sammen med god kostnadskontroll og noen positive engangseffekter til det sterke resultatet», sier administrerende direktør Abraham Foss i Telia Norge i en pressemelding.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.