Administrerende direktør Eivind Helgaker i Ice smiler godt. Sammen med statssekretær Reynir Jóhannesson (Frp) jubler de to over forskjellige tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

– Vårt mål er å ta markedsandeler i Norge. Det har vi kommet godt i gang med. Så skal vi fortsette å vokse, sier Helgaker om selskapets vekst.

Ice, som bygger det tredje landsdekkende mobilnettet, økte markedsandelen målt i antall kunder fra 1,3 prosent i 2015 til 4,1 prosent ved utgangen av 2016.

– Vinnerne i det norske mobilmarkedet i fjor var Ice som vokste med 148.000 kunder og Hello som fikk en vekst på 38.000 kunder, sier direktør Torstein Olsen i Nkom.

– Vi får veldig mye igjen da, sier direktør Torstein Olsen i Nkom om de høye norske mobilprisene.
– Vi får veldig mye igjen da, sier direktør Torstein Olsen i Nkom om de høye norske mobilprisene. (Foto: Per Thrana)

Begge selskapet vokste betydelig, men Telenor og Telia dominerer fortsatt mobilmarkedet med til sammen 85,9 prosent av kundene. Men de to selskapene tapte totalt 184.000 kunder i mobilmarkedet i fjor.

Samlet nedgang

Mandag la Olsen frem tall om det norske elektroniske kommunikasjonsmarkedet – mobil, fasttelefoni, bredbånd, kringkasting – for 2016. 

Den totale omsetningen ble nesten 34 milliarder – en nedgang på 101 millioner fra året før.

– Men det er egentlig en vekst, sier Olsen.

Han peker på at nedgangen skyldes at tilbyderne tilrettelegger sine abonnement slik at det ikke skal koste mer for kundene å bruke mobiltelefonen på reise i EØS-området enn hjemme.

– Inntektstapet er på rundt en halv milliard kroner, sier Olsen.

Nkoms tall viser en økning i bredbånd og at stadig færre bruker fasttelefoni – inkludert den moderne varianten ip-telefoni. Totalt var det 807.000 bruker av fasttelefoni i fjor – en nedgang på 14,5 prosent.

– Fortsetter nedgangen i samme takt vil antallet fast-telefonikunder være null i år 2022, men det tror vi ikke på, sier Olsen.

Hver tredje krone

Nkom-sjefen er særlig fornøyd med ett tall; 10,7 milliarder. Det er bransjens totale investeringer i 2016.

– En tredjedel av omsetningen i bransjen går tilbake til investeringer. Det forteller at etterspørselsiden forventer mye og at tilbudsiden er villige til å føre pengene tilbake til sektoren. Jeg tror ikke det er andre land i Europa hvor aktørene investerer 32 prosent av omsetningen i ekom-markedet som man gjør i Norge, sier Olsen.

Investeringene i 2016 i bransjen økte med 20 prosent sammenlignet med året før.

Investeringene går i hovedsak til fiber og mobilutbygging.

Olsen legger til at 4G-dekningen i Norge har nådd det britiske parlamentet.

– Vi fikk i fjor et brev fra en britisk parlamentariker som lurte på hva vi gjorde for å få en så god 4G-dekning. Hun hadde vært i Nord-Norge på et meget øde sted, langt fra folk og hadde kjempegod 4G-dekning. Selv skrev hun at hun kom fra et valgdistrikt som har elendig mobildekning. Men vi svarte at vi ikke kunne ta æren for det, sier Olsen.

– Men er det ikke dyrt å bruke mobil i Norge?

– Vi får veldig mye igjen, da, sier Olsen og peker på den gode mobildekningen i landet.

– Det er helt rått

Statssekretær Reynir Jóhannesson i Samferdselsdepartementet er imponert over bransjens investeringsvilje.

– Det er helt rått. Det er fantastisk å se at en vekst på over 1,5 milliarder fra ett år til et annet. Og det er den beste nyheten forbrukerne kunne få, sier Jóhannesson.

Statssekretæren mener alle piler peker oppover etter Nkoms tall-fremleggelse.

– Nkom-sjefen sier nå at regjeringens bredbåndsmålsetting om at 90 prosent av norske husstander vil ha tilgang til minst 100 Megabits per sekund vil overoppfylles innen 2020. Det er heller ingen dårlig nyhet, sier Jóhannesson.

Ved hans side sitter Ice-sjefen som bygger og lanserer stadig nye løsninger. I vinter introduserte Ice begrepet «data-rollover» – at kundene kunne i bruk ubrukt data over til neste måned. Bare noen dager etter lanserte hovedkonkurrentene Telenor og Telia det samme.

– Vi tar det som et kompliment at vi kan sette agendaen. Og vi skal fortsette å lansere nye produkter i det norske markedet, sier Eivind Helgaker.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Asias beste kokk driver en indisk restaurant i Bangkok
Chef Gaggan forklarer hvorfor Bangkok er blitt Asias mathovedstad.
01:56
Publisert: