Pia Onstad tar en utelunsj på Youngstorget i Oslo og har mobiltelefonen ved sin side.

– Jeg surfer en del på mobilen. Opplever stadig at jeg får beskjed om at jeg må fylle på mer og kjøpe større datapakke, sier Onstad.

27-åringen fra Askim tilhører den del av mobilkundene som bruker langt mer data enn gjennomsnittet.

– La meg se. Jeg har brukt åtte gigabyte i mai på mobilen, og totalt 36 gigabyte. Men det inkluderer også wi-fi, sier Onstad.

Store variasjoner

Nylig la Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) frem en rapport som blant annet synliggjorde norske mobilkunders bruk av data.

Mens over 1,2 millioner nordmenn bruker ti gigabyte (GB) eller mer i måneden, så er det 1,5 millioner norske mobilkunder som ikke bruker mobildata i det hele tatt. Det tilsvarer 26 prosent av mobilkundene.

I Telenor peker man på at det er de eldre som ikke har tar i bruk de nye mobiltjenestene.

Leder for Telenors mobildivisjon, Bjørn Ivar Moen, ønsker seg flere eldre mobilsurfere.
Leder for Telenors mobildivisjon, Bjørn Ivar Moen, ønsker seg flere eldre mobilsurfere. (Foto: Javad Parsa)

– Den største gruppen ikke-surfere er eldre brukere. Flere av disse har ikke fått øynene opp for de gode mulighetene som mobilt internett gir, og vi har derfor gjennomført opplæring rettet mot seniorer, slik at de skal komme i gang med mobilsurfingen, sier Bjørn Ivar Moen, leder for Telenors mobildivisjon.

Snitt-kundene hadde i fjor et dataforbruk på mellom én og fem GB i måneden.

Til data-kamp

Mens svenske, danske og finske mobilkunder kan surfe så mye de vil innenfor en gitt pris, så har de norske mobilselskapene tilbudt datakvoter.

Nå går Chilimobil til data-kamp. Selskapet lanserer som første norske mobilselskap et mobilabonnement med fri data med en maksgrense på 1000 GB i måneden og et forbruk på 12 GB i EU. Selskapet setter samtidig ned prisene på mindre datakvoter.

– Responsen har vært overraskende god. Da nyheten ble kjent på torsdag, fikk vi godt over 100 bestillinger i timen. 70 prosent av dem som bestiller velger fri data, og har en gjennomsnittsalder på mellom 38 og 40 år. De som bruker mye data unngår prissjokk, sier Lars Ryen Mill, sjefen i Chilimobil.

Da nyheten ble kjent på torsdag, fikk vi godt over 100 bestillinger i timen
Lars Ryen Mill, sjefen i Chilimobil har lansert mobilabonnement med fri data

Han opplyser at selskapet hadde 80.000 kunder ved årsskiftet.

– Mange av dem er kontaktkortkunder. Nå satser vi på databrukere og har en ambisjon om å ha 250.000 mobilkunder innen 2020.

«Følger med»

Telenor hilser konkurransen velkommen, men har ingen planer om å tilby fri data.

– Eventuelle nye produkter får vi komme tilbake til, rett og slett fordi vi nylig har lansert «Fleksi», som vi mener er et bedre abonnement. Abonnementet vårt har flere friheter som ikke er inkludert i Chilis tilbud. Eksempelvis gir «Fleksi» full frihet til å bruke data på flere simkort, å bruke mobilen som trådløs sone, og inneholder ingen begrensninger på databruken i EU, sier Moen.

Telia og har foreløpig ingen planer om å tilby fri datasurfing.

– Vi følger med hva som skjer i markedet både i Norge og i utlandet og vurderer til enhver tid hva vi skal tilby. Men våre kunder skal få vite det først, sier kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia Norge.

Han reagerer også på Nkom-sjefens uttalelser til DN om at mobilkundene i Norge bør få mer data for pengene.

– Over tid har kundene fått mer data for pengene, sier Lunde.

«Ikke lenge til»

På Youngstorget forventer Onstad at hennes mobildatabruk vil øke.

– Det er dyrt å surfe. Litt sure penger, sier Onstad.

– Og når vil du bruke rundt 20 GB i måneden?

– Det blir ikke lenge til. Tror jeg startet med 1 GB for noen år siden. Det blir mer og mer mobildata, sier Onstad.(Vilkår)

Er det greit med shorts på jobb?
Vi har sjekket tre arbeidsplasser.
02:43 Min
Publisert: