Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) mener Telenor har brutt bestemmelsene om forbudet mot vinne tilbake kunder i mobilmarkedet ved å sende sms-er til kunder som hadde meldt overgang til andre selskaper.

Telenor mener selskapet ikke har gjort noe galt.

«Bryter med markedsføringsforbudet»

Det er særlig Telenors datterselskap Talkmores adferd telemyndighetene reagerer på. Sms-ene inneholdt lenke til ferdigutfylt epost som kunne sendes for å få kundene til å avbryte flyttingen til en konkurrent.

«Hvis denne flyttingen er feil, klikk her. Hilsen oss i Talkmore», het det i sms-en.

«Telenor sendte også, informasjon om fordeler ved Telenors/Talkmores tjenester, og/eller informasjon som kunne gi inntrykk av at det kunne være byrdefullt å bli kunde i et annet selskap», heter det i en melding fra Nkom.

Nkom reagerer også mot at kunder som ville melde overgang til en av Telenors konkurrenter, er blitt kontaktet per telefon.

«Grunn til å reagere»

I sommer varslet Nkom Telenor et overtredelsesgebyr på syv millioner kroner som følge av selskapets adferd. Etter å ha mottatt Telenors svar, har Nkom nå vedtatt overtredelsesgebyret.

– Vi har notert oss at Telenor har stanset sin ulovlige praksis. Det er bra, for kundene har selvsagt full rett til å flytte sitt kundeforhold uten å bli forstyrret av ulovlig markedsføring. Denne saken er alvorlig, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Nkom i en pressemelding.

Aarsæther er meget kritisk til Telenors unnskyldning overfor Nkom.

– Nkom legger til grunn at Telenor på ingen måte kan sies å være i unnskyldelig villfarelse om innholdet i reguleringen, slik selskapet har hevdet. Det er derfor grunn til å reagere strengt når den klart største aktøren i markedet begår overtramp slik vi har sett i denne saken, sier Aarsæther.

«Samsvar med regelverket»

Telenor er uenig i at Telenor har brutt det såkalte win-back-forbudet og mener det ikke er grunnlag for Nkoms bot.

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.
Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor. (Foto: Telenor)

«Vi mener at informasjon som er gitt både er nødvendig og nøytral og også i kundens klare interesse å motta. Vi mener derfor at informasjon er gitt i samsvar med regelverket», skriver informasjonssjef Anders Krokan i en epost.

Han skriver videre at Telenor har lojalt innrettet seg etter Nkoms signaler og uttalelser.

«At Nkom dagen etter varselet om vedtak mot Telenor publiserer en større veileder med utlegning av Nkoms forståelse av dette forbudet, understreker også at Nkoms tolkning ikke har vært klar. Telenor er derfor overrasket over Nkoms vedtak og konklusjon i saken. Vi må nå lese vedtaket grundig for å vurdere eventuelle neste steg», skriver Krokan.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Aksemaktenes interne oppgjør
Den italienske hissigproppen Alfa Romeo Giulia QV kjører i ring rundt den langt mer komfortable Mercedes-AMG C43 til samme pris.
02:47
Publisert: