Ett år etter at Telenor kuttet ekstrakostnaden på mobilbruk i utlandet for mange abonnenter har utenlandsbruken av mobildata økt med 900 prosent, melder selskapet.

Spania, Sverige og Storbritannia er de landene hvor nordmenn bruker mobilen mest.

– Nordmenns appetitt på mobildata tar ikke slutt, og de ønsker å ta med seg mobilvanene når de reiser. Når folk får kostnadsfri roaming inkludert i sine abonnement, øker bruken kraftig. Vi er vitne til en liten surferevolusjon i bruken av mobilen i utlandet, sier Bjørn Ivar Moen, sjef for Telenor Mobil i Norge i en pressemelding.

Fra 15. juni trer ny regulering i kraft i EU og Norge som gjør det ulovlig for mobiloperatørene å ta ekstra betalt for mobilbruk i utlandet. Det fører til dyrere mobilabonnement generelt.

De fleste av Telenors privatkunder har fri roaming i EU inkludert i sitt abonnement, selv om fri roaming ikke blir lovfestet før i juni.

I bedriftsmarkedet er ikke alle abonnenter omfattet av ordningen, men Telenor sier alle bedriftsabonnementer skal få fri roaming nå.

920 prosent økning

Telias kunder er ikke snauere. Telia melder at det har hatt en økning på 920 prosent siden de introduserte sine abonnementer med fri roaming 1. mars i fjor.

– Alle våre tall gir klare indikasjoner på at bruken av mobildata på reise i utlandet vil fortsette å øke. Enkel tilgang til eksempelvis Google Maps, sosiale medier og Tripadvisor er ikke lenger noe som er greit å ha – det er en forutsetning for våre digitale borgere, sier Kristian Fredheim, kommunikasjonsrådgiver i Telia Norge, til DN.

Selv om Sverige, Danmark og Spania er de landene Telias kunder reiser mest til er mobilbruken størst i Sverige og Bulgaria, skriver Telia i en epost til DN.

«Store endringer i markedet»

Telia la onsdag frem resultatene for årets første kvartal, som viste bedre resultat for den norske delen av selskapet sammenlignet med samme kvartal i 2016. Selskapet meldte at det har mistet kunder i årets første kvartal «knyttet til konkurransen i lavprissegmentet for privatkunder». Samtidig har inntekt per kunde økt fra første kvartal ifjor.

- Vi er ikke tilfreds med å miste kunder, men vi følger nøye med på den videre kundeutviklingen i lys av de store endringene som skjer i markedet dette halvåret med blant annet «data rollover» og innføring av roamingprisplaner. Vi er trygge på at Telia er godt posisjonert som følge av at vi innførte «roam like home» i 2016, sier administrerende direktør i Telia Norge, Abraham Foss, i en pressemelding onsdag.

Den norske delen av telekomselskapet Telia har bedret resultatene i årets første kvartal sammenlignet med samme kvartal i 2016.

Omsetning fra mobilvirksomheten steg til 1.852 millioner kroner i første kvartal i 2017, opp fra 1.758 millioner i samme kvartal ifjor. Resultat før finans, skatt, avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) endte på 820 millioner kroner, opp fra 680 millioner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.