For tredje gang har Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) gjennomført en undersøkelse om prisbetingelsene Telenor gir nettleietagere. Hensikten med undersøkelsen er å forhindre at de aktører som leier plass i Telenors mobilnett kommer i marginskvis.

«Kan ikke tjene penger»

Nå slår Nkom fast at aktører som leier nett av Telenor ikke kan tjene penger hverken i privat- eller i bedriftsmarkedet.

– En effektiv konkurrent kan ikke tjene penger med negative marginer, sier Irene Åmot, avdelingsdirektør i Nkom.

Nkoms test viser at nettleietagerne som kjøper såkalt Mvno-tilgang oppnår en negativ margin på 8,14 prosent i privatmarkedet og minus 1,34 prosent i bedriftsmarkedet.

Reguleringsmyndigheten varsler nå Telenor å redusere prisene for aktører som leier selskapets mobilnett. Telenor må svare Nkom innen 5. desember.

– Vurderer dere bøter mot Telenor?

– Så langt har vi ikke vurdert det. Vi venter på Telenors svar. Med mindre de kommer med nye opplysninger som gjør at vi trenger mer tid, vil vi prøve å konkludere raskt, sier Åmot.

På forsommeren varslet også Nkom at Telenor måtte gi bedre rammebetingelser for nettleietagerne, men Telenor slapp etter å ha svart Nkom.

– Da ga Telenor oss mer nøyaktig tall om fordeling av kostnadene på et mer detaljert plan enn hva testen viste i utgangspunktet. Nå har vi brukt detaljeringsnivået som Telenor ga oss sist gang. Forskjellene fra forrige gang er også at databruken hos sluttkunden er økt, sier Åmot.

«Manipulerende adferd»

Administrerende direktør Haakon Dyrnes i Komplett Mobil har lenge vært meget kritisk til Telenors nettleiepriser og er fornøyd med Nkoms varsel.

Haakon Dyrnes, administrerende direktør i Komplett Mobil.
Haakon Dyrnes, administrerende direktør i Komplett Mobil. (Foto: Mikaela Berg)

– Dette viser at Telenor har en manipulerende adferd og ikke respekterer reguleringen de er pålagt av myndighetene. Denne gangen lyktes ikke Telenor og strøk med god margin, sier Dyrnes.

Han legger til at Telenor gjorde en svært taktisk prisjustering overfor tjenestetilbyderne den 1. oktober rett før Nkom gjennomførte maginskvistesten.

– Det var jo gledelig med prisreduksjon. Til tross for at Telenor satte ned prisen rett før Nkoms test var det altså ikke nok. Det medfører at nettleietagerne har vært i marginskvis siden forrige test, sier Dyrnes.

Mobilsjefen i Komplett understreker at dette viser hvor viktig det er at Nkom utfører slike tester.

– Det er omtrent ikke marginer. Nylig kastet mobilselskapet Hello-kortet og ga opp.

– Men hvorfor tilbyr dere mobiltjenester da?

– Vi begynner jo nå å se litt effekt av marginskvistestingen, og har tro på at myndighetene vil tilpasse den ytterligere, sier Dyrnes og viser til at selskaper som Fjordkraft og Atea nylig har gått inn mobilmarkedet.

«Utsettes ikke for marginskvis»

Telenor mener derimot at nettleietagerne får priser de kan leve av og reagerer på Dyrnes uttalelser.

– Her virker det som om Dyrnes har svaret klart før Nkom har det. Har han glemt at dette er et varsel – ikke et vedtak?, spør Torild Uribarri, kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge.

Hun legger til at det er ikke første gang Dyrnes fronter mot Telenor.

– Sist Dyrnes jublet over et slikt varsel, var han for tidlig ute, da varselet senere ble trukket og Telenors priser ble godkjent i endelig vedtak. Nå skal vi gjøre grundig analyse, og svare Nkom basert på fakta, så blir det dem, ikke Dyrnes og Komplett Mobil, som konkluderer i denne saken, sier Uribarri.

Kommunikasjonsdirektøren understreker at Telenors interne kontroller viser at tilgangskjøperne ikke utsettes for marginskvis.

Uribarri legger også til at ved forrige varsel ble det oppdaget en unøyaktighet i Nkoms modell, noe som medførte at varselet ble trukket.

– Om det er tilfelle nå vet vi ikke før vi har gjennomført analysen. Når det gjelder selve marginskvistesten mener vi som andre aktører i bransjen at den er komplisert og vanskelig å forstå, sier Uribarri.(Vilkår)

Går det an å få boliglån på to minutter i DNB? Se hvordan det gikk da DNs journalist testet
02:03 Min
Publisert: