Konsernsjef Sigve Brekke presenterer torsdag resultatet for andre kvartal. Det halvstatlige telekonsernet omsatte i andre kvartal for 30,9 milliarder kroner og oppnådde et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på 12,96 milliarder kroner.

På forhånd hadde analytikerne forventet i gjennomsnitt en omsetning på 31,1 milliarder kroner og ebitda på 13,85 milliarder kroner, ifølge estimater Infront har innhentet fra ni analytikere for TDN Direkt.

Telenor opplyser i kvartalsrapporten at de hadde et fall i organiske abonnements- og trafikkinntekter på fire prosent.

Selskapet estimerer at den totale koronaeffekten på driftsresultatet (ebitda) i første halvår er på én milliard kroner. Asia utgjør 80 prosent av resultatbortfallet.

Mistet 3,2 millioner kunder

Telenor har ikke vært spesielt hardt rammet av koronakrisen i Norden, men varslet tidligere i vår at de forventer lavere vekst i 2020. Det skyldes blant annet lavere inntekter fra kontantkortsegmentet, turistene i Thailand og utenlandsk trafikk over konsernets mobilnett, såkalt roaming.

— Når kontantkortmarkedene stenger i Asia, får ikke folk fylt opp mobiltelefonen. Dette er et marked der folk går til butikken med kontanter og fyller opp kontoen. Når butikken er stengt får de ikke det til og da har de har ikke penger å ringe for. Dette sammen med roaming påvirker kvartalet, sier konsernsjef Sigve Brekke.

Kundeflukten merkes godt hos Telenor i Asia, der selskapet har sitt største vekstpotensial.

Selskapet mistet 3,2 millioner mobilabonnenter dette kvartalet, noe som fullt ut kan forklares av kundetap i Asia, fremkommer det av kvartalsrapporten.

Dette er litt mer enn det selskapet har av mobilkunder i Norge.

Blant annet tapte selskapet 1,4 millioner kunder i Pakistan.

I løpet av kvartalet har Telenor mistet 2 millioner kunder i tre land: Thailand, Bangladesh og Malaysia.

Samtidig har selskapet fått 200.000 nye abonnenter i Myanmar.

Totalt har Telenor 182,4 millioner mobilabonnenter ved utgangen av andre kvartal.

Aksjeanalytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities.
Aksjeanalytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities. (Foto: Jeff Gilbert)

– Koronakrisen har slått negativt ut i de fremvoksende markedene som Telenor er inne i, spesielt Pakistan, Bangladesh og Malaysia. Kundene lar være å fylle opp kontantkortet, fordi mange butikker er stengt, folk har generelt fått dårligere råd og det kreves fingeravtrykk for å få kjøpt et nytt sim-kort, sier aksjeanalytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities.

  • Telenors datterselskap i Thailand, Dtac, merker koronakrisen for fullt. I løpet av kvartalet mistet de 835.000 kunder. Mindre turisme er en av årsakene, siden mange turister kjøper sim-kort under ferieopphold. Selskapet meldte onsdag om økt omsetning og driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på henholdsvis seks milliarder kroner og 2,5 milliarder kroner.
  • I Malaysia har Telenors datterselskap Digi så langt i år mistet over 600.000 abonnenter. I andre kvartal mistet de 385.000 kunder og hadde ved utgangen av kvartalet 10,6 millioner kunder. Driftsresultatet svekket seg med ni prosent til 1,8 milliarder kroner.
  • Hos Grameenphone, Telenors datterselskap i Bangladesh, mistet selskapet over 800.000 kunder i løpet av kvartalet. Grameenphone utgjør Telenors største kundegrunnlag med 74,5 millioner kunder.

Grameenphone rapporterte tidligere denne uken om økt omsetning og et driftsresultat på henholdsvis 3,9 milliarder kroner og 2,4 milliarder kroner. Omsetningsveksten var syv prosent svakere enn analytikerne hadde ventet på forhånd.

– Det er vanskelig for telekom-operatører å få nye kunder når butikkene er stengt, men når markedene gradvis åpner opp igjen vil det være positivt for kundeutviklingen til Telenor, sier Trondsen.

Tror Telenor blir mer verdt

Telenors verdi har siden årsskifte blitt redusert med om lag tre prosent. Det mener Trondsen i stor grad skyldes den negative effekten av koronakrisen i de asiatiske markedene.

– Koronakrisen i Asia har reflektert seg i aksjekursen til Telenor. De asiatiske datterselskapene har også hatt en svak utvikling på børs. Telenor i Norden er derimot ikke spesielt hardt rammet av koronaen, det er de asiatiske markedene som bekymrer, sier aksjeanalytiker Trondsen.

– Telenor-aksjen er priset til i underkant av 150 kroner, men jeg tror den vil bli solgt til 170 kroner i løpet av ett år, legger hun til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.