Telenor har de siste årene gjennomført store nedbemanninger og kostnadskutt. Bare i 2018 hadde konsernet en netto reduksjon i antall ansatte på 1800. Det tallet inkluderer ikke salget av mobilvirksomhetene i Sentral-Europa.

Ledelsen fortsetter å barbere utgiftene. I perioden 2020 til 2022 skal netto kostnader ned med mellom en til tre prosent. Det kom frem på Telenors kapitalmarkedsdag på tirsdag.

«Ringer ikke kundeservice»

Målt i antall ansatte skal bemanningen reduseres med 15 prosent. Det tilsvarer 3000 personer. Konsernet har i dag overkant av 20.000 ansatte.

– Dette er en del av moderniseringsreisen vår. Den består av tre ting. Vi digitaliserer virksomheten. Det vi ser, er at folk ikke ringer kundeservice lenger. Det andre, også gjennom modernisering og digitaliseringen, gjør at vi kan jobbe mer effektivt. Den tredje delen er partnerskap, sier Brekke.

Går fra Telenor til Ericsson

Han viser til at en del av dem som vil bli berørt av nedbemanningen er ansatte som vil gå ut av Telenor og begynne hos partnere for å levere tjenester.

– Det gjør vi innenfor nettverk og tjenester, sier Brekke og viser til at 400 ansatte i Telenors mobilselskap i Thailand har begynt hos telekomprodusenten Ericsson.

– Vil bemanningen i Norge også reduseres med 15 prosent?

– Antallet utgjør hele konsernet. Vi har ikke tall for Norge.

Milliardkutt

Telenor planlegger å spare store utgifter.

– Totalt vil kuttene utgjøre mellom tre og fire milliarder kroner i perioden mellom 2020 til 2022, fremholdt finansdirektør Jørgen Arentz Rostrup.

Kuttene fordeles med en milliard på nedleggelse av selskapets kobbernett i Norge, en milliard på bemanningsreduksjoner, en halv milliard på digitalisering og mellom en halv og en milliard kroner på nettverk- og it.

Konsernsjefen legger til at bare å samle innkjøp av nettverk med mer har bidratt til at Telenor har spart rundt syv milliarder gjennom selskapets innkjøpskontor i Singapore i de siste årene.

– Det tilsvarer rundt 30 prosent prisreduksjon ved innkjøp, sier Brekke

Asiatisk datavekst

Telenor har i dag 186 millioner mobilkunder i ni markeder i Norden og i Asia. Veksten vil ifølge ledelsen komme i den verdensdelen.

– I Bangladesh er det kun 15 prosent av våre mobilkunder som bruker data, sier Brekke.

Selskapet viser til at inntektene per kunde vil øke betydelig når kundene begynner å surfe på mobilnettet.

– Vil det bli en dobling av inntektene fra kundene med økt mobildatabruk?

– Nei, ingen dobling, men vi ser at når folk bytter fra en ordinær mobiltelefon til en smarttelefon, så øker bruken. Det vil medføre økt inntektsvekst for oss. Akkurat som i Norge. Når kundene bruker mer data, øker bruken og vi har mulighet til å ta litt mer betalt for det, og så legger vi tjenester på toppen av det, sier Brekke.

Selger ikke tårn

Telenor har etablert et eget tårnselskap. Konsernet benytter totalt 110.000 mobilmaster og eier 70.000 av dem.

– Vi har tatt en beslutning hvordan vi kan drive mer effektivt. Derfor har vi laget et eget tårnselskap. Ikke for å selge det, sier Brekke.

Vi har tatt en beslutning hvordan vi kan drive mer effektivt
Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor

I fjor gikk Telenor inn i forhandlinger med det malaysiske selskapet Axiata Group Berhards virksomhet i Asia om å slå sammen Telenors asiatiske selskaper. Axiatia har 300 millioner kunder og 60.000 mobiltårn. Synergiene i transaksjonen var ifølge Telenor beregnet til fem milliarder dollar – 46,5 milliarder kroner.

Brekke avkrefter ryktene fra januar om at Telenor igjen er i samtaler med det malaysiske selskapet Axiata Group Berhards virksomhet i Asia.

- Status er at vi brøt forhandlingene i oktober i fjor. Det er ikke noe samtaler nå mellom oss og Axiata. Samtidig sa vi da og sier nå at vi ser ikke bort ifra at kan bli samtaler senere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.