Telenor gjør det dyrere for bedriftskunder å ringe med fasttelefonen. Minuttprisen tredobles.

Administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge og hennes stab sender i disse dager brev til selskapets bedriftskunder med tittelen «Vi forenkler våre ringepriser».

En ny prisplan med virkning fra 1. juli viser at mobilprisene nærmest blir som i dag. Derimot blir det langt dyrere å benytte fasttelefonen for Telenors bedriftskunder med tilsammen rundt 200.000 brukere. Eksempelvis går minuttprisene på fasttelefonen ved ringing i Norge fra 18 øre til 59 øre. Dersom en bedriftskunde ringer med fasttelefonen til Norden, øker minuttprisen fra 59 øre til 1,49 kroner

En av Telenors trofaste bedriftskunder reagerer på de nye prisene.

– Prisen på fasttelefoni tredobles. I praksis betyr at det at Telenor ikke lenger ønsker meg som kunde, sier advokat Thorgeier Kjær i selskapet Advokatene i Børsgården DA.

Advokatfirmaet har fasttelefoniabonnement hos Telenor og er mobilkunde hos Netcom.

– Da jeg fikk brevet fra Telenor, tenkte jeg at her er det noe jeg ikke forstår. Det var da jeg forsto at forenklingen betydde at alt ble dyrere for meg, sier han.

Kjær er oppgitt over Telenors prispolitikk.

– Vi bruker fasttelefon hele dagen. Nå må jeg tenke på andre løsninger. Jeg har kolleger som har gått over til rene mobil­løsninger, sier han.

«Får samme pris»

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor understreker at Telenor ønsker å gjøre det enkelt for bedriftskundene.

– Telenor forenkler trafikk­prisene for fasttelefon. Dette medfører at alle samtaler i Norge og til utlandet får samme pris uavhengig av om du benytter fast- eller mobiltelefon. Det skal være enkelt å vite hvor mye det koster å ringe med et bedrifts­abonnement fra Telenor. Per i dag har vi hatt en komplisert prisplan, sier Krokan.

Han legger ikke skjul på at endringene medfører ekstra kostnader for bedriftskunder som benytter fasttelefonen.

– Endringene innebærer at minuttprisen for å ringe til mobil blir lavere, og at minuttprisene til fasttelefonen blir høyere, sier Krokan.

Mister kunder

Telenor har de siste årene mistet mange fasttelefonikunder.

– Det er en realitet at det blir færre fasttelefonikunder. Vi mister i gjennomsnitt 7000 kunder per måned, og har de samme kostnadene med vedlikehold og drift, sier Krokan.

Totalt har Telenor 772.000 fasttelefonikunder.

– Rundt 200.000 av dem er brukere i bedrifter, sier Krokan.

– Og nå vil dere at fast­telefonen skal dø ut?

– Fasttelefonen vil nok leve med oss i mange år fremover. Ingen tjeneste vil forsvinne før vi kan tilby tjenester som er like bra, sier Krokan og viser til Telenors satsing på ip-telefoni.

Informasjonssjefen legger til at Telenor etter sommeren vil komme med nye tilbud til bedriftskunder.

– Bedriftskundene kan da ringe med fasttelefonen i Norge og bruke av de inkluderte minuttene fra mobilabonnementet.

Kjær er derimot ikke fornøyd med Telenors svar om at det blir rimeligere å ringe med mobil.

– Det hjelper ikke meg.

Les også:  Tatt på senga av Telenor

 

Lik mobil-pris i hele Europa (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.