Ved spor 10 på Oslo sentralstasjon går Cecilie Spidsberg og ser på mobilen. Hun venter på Flytoget til Gardermoen, og derfra går reisen videre til Malaga.

Hun kommer ikke til å legge vekk mobilen i Spania, og har gjort sine forberedelser til flyturen.

– Jeg har lastet ned serier på mobilen til flyreisen. Nå går det i siste sesong av «Love Island».

23-åringen opplyser at hun bruker mye mobildata på podkaster og film.

– Jeg vil tro jeg vil bruke mindre mobildata i ferien, da jeg nå skal gjøre litt andre ting og være sammen med familien.

Spidsberg har i dag Telia-abonnement, men er usikker på hvor stor datapakke hun har.

– Vi har familieabonnement, sier Spidsberg som sjekker hvor mye data hun har igjen denne måneden.

– Jeg har 6,49 GB igjen av en datapakke på 15 GB. Den går ut om 17 dager.

– Holder det?

– Ja, det pleier å holde.

Dobling av databruken

Både Telenor og Telia registrerer nå økt bruk av mobildata i Norge.

– Mobildatavekst per kunde øker i gjennomsnitt med 25 prosent årlig de siste fire til fem årene, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor.

Koronapandemien er blant årsakene.

– Pandemien førte til mer enn en dobling av databruken. Lanseringen av trådløst bredbånd skapte betydelig datavekst. I annet kvartal sto produktet for 55 prosent av all trafikk i mobilnettet, sier Brekke.

Han legger til at Telenor også registrerer at utenlandske turister er tilbake til 2019-nivå.

– Norsk databruk i EU var 88 prosent høyere i mai 2022, enn mai 2019, sier Brekke om Telenors tall for databruken.

«Et sterkt kvartal»

Telia registrerer det samme som Telenor, at mobilkundene øker databruken, også når de reiser utenlands.

– Gjennomsnittsbruken i den norske befolkningen har endret seg som følge av pandemien, og har fortsatt økt etter at mange hadde hjemmekontor, sier administrerende direktør i Telia Norge, Stein-Erik Vellan.

Onsdag la Telia frem tall. Dagen før la konkurrenten Telenor frem tall. Tallene viser at både Telenor og Telia tjener godt på driften av selskapenes mobil-, kabel-, tv- og bredbåndsvirksomheter i Norge. I annet kvartal hadde Telia Norge driftsmargin på 43,5 prosent, mens Telenor Norge oppnådde en driftsmargin på 49,2 prosent.

Telias norgessjef er meget fornøyd med resultatet.

– Vi fortsetter å utfordre markedet, sier administrerende direktør i Telia Norge, Stein-Erik Vellan.

Selskapet økte omsetningen med 5,4 prosent.

– Inntektsveksten er drevet av nye mobilkunder og nye tjenester, som mobilforsikring, sier Vellan.

– Vi vil fortsett å øke inntekten i tak med inflasjonen og den generelle prisveksten i Norge, sier Telias norgessjef, Stein-Erik Vellan.
– Vi vil fortsett å øke inntekten i tak med inflasjonen og den generelle prisveksten i Norge, sier Telias norgessjef, Stein-Erik Vellan. (Foto: Mikaela Berg)

Telia har fått 69.000 nye mobilkunder siden annet kvartal i fjor, og viser til god vekst i bedriftsmarkedet.

– Når vil Telias norske mobilkunder i gjennomsnitt generere 300 kroner i måneden?

– Vi er ganske nær. I annet kvartal i fjor var beløpet 269 kroner – mens det i annet kvartal i år var økt til 283 kroner. Vi vil fortsett å øke inntekten i tak med inflasjonen og den generelle prisveksten i Norge.

Telia ligger foran Telenor i 5G-utbyggingen.

– Vi kan tilby 70 prosent av Norges befolkning 5G, og vi står fast ved vårt mål om å ha full 5G-dekning ved utgangen av 2023.

Administrerende direktør Petter-Børre Furberg opplyser at Telenor nå har en befolkningsdekning på 50 prosent for 5G.

De to største norske mobilselskapene har nesten like mange 5G-telefoner som benytter deres mobilnett, med rundt én million hver.

Telenor og Telia hadde i fjor en samlet markedsandel på 66,5 prosent av den totale omsetningen på 36,4 milliarder i det norske telemarkedet, ifølge Norsk kommunikasjonsmyndighet – hvorav Telenors andel er på 45, 2 prosent.

I vår ble Norges tredje største mobilselskap, Ice, kjøpt opp av industrikonsernet Lyse. Nylig kunngjorde Ice at selskapet skal oppgradere 3200 basestasjoner med 4G og 5G, og rundt 3900 nye basestasjoner skal rulles ut.

– Konkurransen i Norge er høy, sier Furberg.

Skifter operatør

På Oslo sentralstasjon gjør Cecilie Spidsberg seg klar til å ta toget. Like etter at hun kommer hjem fra Spania bytter hun mobiloperatør.

Når Cecilie Spidsberg kommer hjem fra ferien bytter hun mobiloperatør.
Når Cecilie Spidsberg kommer hjem fra ferien bytter hun mobiloperatør. (Foto: Hedvig Idås)

– Etter ferien starter jeg jobb som finanskonsulent. Da skifter jeg mobilabonnement til Telenor, sier Spidsberg.

Telenor planlegger å bygge ut rundt 9000 basestasjoner med 5G, som er mer enn det selskapet har for 4G i dag.

Spidsberg er blant to millioner nordmenn med 5G-telefon.

– Jeg merker ikke så mye forskjell med en 5G-telefon, men det går mye raskere å laste ned data, da.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.