I kjellerlokalet til utelivsstedet Oslo Camping henger en firkantet boks på veggen, like ved baren, noen meter unna minigolfanlegget.

– Som eneste operatør i Norge leverer vi disse innendørsbasestasjonene. De kalles for pico, sier prosjektleder Hemdan Bezabih i Telia.

Sammen med Telias administrerende direktør Abraham Foss og selskapets sjef for bedriftsmarkedet, Jon Christian Hillestad, viser de frem produktet som skal gjøre det bedre å kommuniserer og surfe over mobilnettet innendørs.

– Dette er en mye bedre løsning enn typiske forsterkere som installeres i bedriftslokalene. Dette er en fullverdig basestasjon, sier Hillestad.

Milliardsatsing

Telia går kraftig inn i bedriftsmarkedet etter kjøpet av mobilselskapet Phonero for 2,3 milliarder kroner. Konkurransetilsynet godkjente kjøpet i april. Telia fikk 200.000 flere mobilbrukere og doblet markedsandelen til rundt 27 prosent i bedriftsmarkedet.

– Både Telia og Phonero har vokst i bedriftsmarkedet etter sammenslåingen. Telia har hittil i år økt antall mobilbrukere i bedriftsmarkedet med over 10.000. Nå har vi 450.000. Og vi skal styrke oss ytterligere i dette markedet, sier Foss.

«Seks tonn sim-kort»

Telias norske toppsjef forbereder nå en stor flyttesjau.

– Vi skal gjennomføre norgeshistoriens største bedriftsflytting i telekom. Rundt seks tonn sim-kort skal byttes når Phoneros kunders overføres fra Telenors til Telias nett, sier Foss.

Telia hadde 2,4 millioner kunder ved utgangen av tredje kvartal, en nedgang på 29.000 mot forrige kvartal. Foss understreker at det er innenfor privatsektoren selskaper mister kunder.

Telia Norge økte omsetningen med 11,6 prosent i tredje kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor til 2,6 milliarder kroner. Et driftsresultat på 513 millioner kroner er en forbedring på 7,8 prosent fra tredje kvartal i 2016.

– Vi er godt fornøyd med utviklingen. Siden september 2014 har den gjennomsnittlige databruken hos våre kunder økt fra 1,28 GB til 3,88 GB i forrige måned, sier Foss.

Mens Telias norske virksomhet styrkes med oppkjøp, slankes Telia-konsernet med nedsalg og oppnår dårligere resultat etter bøter på 8,3 milliarder svenske kroner.

«Forliket med de amerikanske og nederlandske myndighetene markerer slutten på et trist kapittel i konsernets historie», skriver Telias konsernsjef Johan Dennelind om tallene.

Tidligere Telia-sjefer tiltales for korrupsjon

«Elendig dekning»

I Norge satser Telia fullt på bedriftsmarkedet.

– Vi har i kvartalet vunnet store kontrakter, blant annet med Forsvaret, sier Foss.

De nye innendørs basestasjonene er en del av strategien.

- Det var nesten umulig å bruke telefonen i våre kjellerlokaler, sier daglig leder Lars Vidsten i Oslo Camping
- Det var nesten umulig å bruke telefonen i våre kjellerlokaler, sier daglig leder Lars Vidsten i Oslo Camping (Foto: Gunnar Blöndal)

Daglig leder og medeier i Oslo Camping, Lars Hvidsten, forteller at de trengte en bedre mobilløsning.

– Vi hadde en elendig mobildekning. Våre kunder fikk ikke synliggjort oss på sosiale medier. Eksempelvis var det lite bilder på Instagram av oss, sier Hvidsten.

– Er man ølnerd i Oslo, har man det godt

Forretningsbygg kan være meget utfordrende for mobiloperatører.

– Vinduer med energiglass holder mobilsignalene effektivt på utsiden. Og kjellere og underetasjer kan være et stort problem for mobildekning, sier Hillestad.

Telia har hittil installert 70 innendørsbasestasjoner hos 50 bedriftskunder.

– I år regner ved med å installere 100 nye i forbindelse med at Phonero-kunder går over til Telia-nettet, sier Hillestad.(Vilkår)

Forsiden med de tre løpende aksjemeglerne er ikonisk. Slik opplevde de historiens mest dramatiske dag på Oslo Børs
De ble selve bildet på børskrakket. Slik husker de den dramatiske dagen på Oslo Børs.
08:09
Publisert: