Det er Telenors egen etterforskning og undersøkelser som avdekket at enkelte underleverandører hadde benyttet barn og tenåringer ved utbyggingsprosjekter.

På mandag la Telenor frem en grundig rapport som viser utfordringene de har med å være tilstede i Myanmar, som er et av verdens fattigste land og hvor barnearbeid har en lang historie.

- Oppdateringen vi har lagt frem viser at våre rutiner innen helse, miljø og sikkerhet (HMS) har avdekket situasjoner med barn og unge som har jobbet på våre byggeplasser, sier Tor Odland, som er kommunikasjonssjef for Telenor i Asia overfor DN.

Ønsker å påvirke

Telenor har gjennomført kontroller og det er stilt strenge krav til underleverandører med å sende inn rapporter til Telenor. Det er stilt strenge krav til Telenors underleverandører som blant annet har ansvar for å bygge tårn for basestasjoner.

- Vi konstaterer at oppfølgingssystemet fungerer. På sikt bidrar vi til på påvirke en kultur hvor det er sosial aksept for mindreårige i arbeidslivet, sier Odland.

Telenor har nesten 20 års med erfaring fra fattige asiatiske land hvor barnearbeid har vært utbredt, blant annet i Bangladesh og India.

- Vi jobber på samme måte med disse utfordringene i Myanmar som vi gjør i andre land. Vi nedfeller prinsippene i avtaleverket med våre underleverandører, driver kompetansebygging og gjennomfører jevnlige kontroller, sier han.

Ingen garantier

I Myanmar, som er av de fattigste og minst utviklede landene i Asia, har 2736 ansatte hos Telenors underleverandører vært gjennom HMS treningsopplegg.

- Et bærende prinsipp er kontinuerlig forbedring hos alle parter. Et dedikert HMS-team har gjennomført 728 inspeksjoner på steder hvor vi bygger mobiltårn i tillegg til hyppige inspeksjoner av ingeniører som følger opp selve byggeprosessen.

- Fortsetter dere samarbeidet med underleverandører som har benyttet barn?

- Det bærende prinsippet er kontinuerlig forbedring. Det er positivt at ingen av underleverandørene som har fått avdekket bruk av barn eller unge har hatt gjentakende tilfeller. Vi jobber ekstra med oppfølging og opplæring av de leverandørene hvor vi avdekket dette for å hindre gjentakelser, sier Odland.

Odland sier at Telenor ikke kan garantere at noe slikt ikke vil skje igjen.

- Vi jobber hver eneste dag for å legge forholdene til rette for at dette ikke skal skje. Vi fortsetter vårt nøysomme og aktive opplærings- og inspeksjonsprogram.

I rute

Telenor har fått en av to lisenser til å bygge ut et moderne mobiltelefonnett i Myanmar. Qatar-baserte Ooredoo har et lite forsprang og åpnet deler av nettet tidligere i august.

Det forventes en høy vekst i Myanmar. Prisene på SIM-kort var for fem år siden rundt 20000 kroner i Myanmar. Ooredoo selger kontantkort til rundt ti kroner.

Dette lover Telenor å matche.

- Vi ser nå frem til å begynne å tilby mobiltjenester til befolkningen i Myanmar. Telenor vil tilby tale- og datatrafikk til et prisnivå som passer alle lommebøker og som ikke krever at folk må kjøpe en splitter ny og dyr smarttelefon. Dette er i tråd med vår visjon om internett for alle. Akkurat nå ferdiggjør vi blant annet millioner av sim-kort som vil legges ut for salg til en rimelig pris når vi lanserer, sier han.

- Er dere i rute?

- Telenors utbygging er i rute. Vi vil lansere vårt nettverk i september som planlagt, sier Telenors kommunikasjonssjef for Asia, Tor Odland.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.