Eastnor Castle, England: Noen biler er laget for å kjøre på vei, noen er laget for terrenget. Selve ur-Land Roveren, Defender, er i den siste kategorien.

Utvendig har bilen stort sett bevart sitt utseende siden slutten av 40-tallet. Den kommer nå i ny utgave, og heller ikke denne er det store endringer utenpå.

Det firkantede karroseriet kan se gammeldags og klumpete ut, men når du kommer ut i skogen, skjønner du virkelig at dette har noe for seg. Føreren har hele tiden kontroll på hvor bilens fire hjørner er.

 

Hva er nytt?
I det store og hele er det komforten Land Rover har prøvd å forbedre i den nye versjonen av bilen. Varmeapparatet og airconditionen er forbedret, og skal gi både varmere og kaldere temperaturer. Betjeningen av disse er også plassert sammen. Dashbordet er laget i ett stykke, noe som skal gi mindre risting. Interiøret har i det hele tatt fått et mer moderne utseende, selv om det på ingen måte er blant de mest innovative.

Den nye motoren skal gi 1/3 mindre motorstøy. Panseret har fått en liten "bulk" for å få plass til en firesylindret turbodieselmotor på 2,4 liter som yter 122 hestekrefter. I tillegg er den sekstrinns girkassen ny. Bilen er ingen rakett, men den drar jevnt og seigt.

 

På veien
Vi kjørte bilen på småveier på den engelske landsbygda, og selv om bilen er relativt stor er den overraskende grei å kjøre på trange veier.

Da vi også måtte en tur ut på motorvei, fikk vi prøvd at bilen faktisk har elektronisk begrenset toppfart. Selv om bilen har blitt mer stillegående, er det ikke spesielt komfortabelt å kjøre bilen i høy fart. Det firkantede karroseriet sørger for masse vindstøy. I tillegg tar det tid å komme opp i fart med denne kolossen av en bil. Men det er ikke slik bruk denne bilen er bygget for.

 

Ut i skogen
Det som virkelig er imponerende, er når vi prøver hva denne bilen kan overvinne av hindringer i form av vann, bratte bakker og ikke minst sleip gjørme. DNtv:Se video.

Alt er tilpasset røft terreng, og i Land Rovers testløype er terrenget av denne typen. Hjulsporene (for det er ingen vei) går gjennom bekker, inn i tett skog, opp i gjørmehull og opp bratte, sleipe bakker.

Bilen takler med største selvfølge alle typer hindringer, gjørme og vann skvetter unna når den store firehjulstrekkeren kommer dundrene gjennom skogen.

Og det er nå den rett-opp-og-ned sittestillingen kan forsvares. Her er det ingen grunn til å sitte tilbakelent i stolen.

 

I en krapp høyresving, ned en liten haug, og opp en bakke med dype, sleipe hjulspor kommer den ultimate testen. Her blir vi stående i kø etter flere engelske journalister. Bakken ser nesten umulig ut, men instruktørene veileder slik at bilene kommer opp en etter en, etter noen forsøk. DNtv:Se video.

Etter en slik kraftanstrengelse for både bil og sjåfør, er det ikke fritt for at smilet sitter løst.

Synd det ikke er lov å kjøre i terrenget i Norge, for dette er moro.

Mange valg
Defender finnes i flere versjoner: 90, 110 og 130. Med mange alternativer som to-, fire-, fem- og syvseter, samt forskjellig karosserier.

 

Opp gjennom tiden har den kommet med mange underlige, men tøffe karosserier. (Les mer om historien, eller se bilder av historiske Land Rovere.)

Holdbare saker
Defender kan trekke en tilhenger på 3,5 tonn. Dette i seg selv er bevis nok på at dette er en særdeles holdbar arbeidsbil.

75 prosent av alle solgte Land Rover Defender er fremdeles på veien, og man kan ennå kjøpe deler til 1948-modellen.

Da bilen har fått såpass kvalitetsforbedring - både når det gjelder motor, lydnivå i kupé og interiør - bør importøren kunne få til en volumøkning på personbiler. Land Rover håper å selge omkring 1000 biler i år, 500 av disse er den nye Freelander. Importøren håper på et Defender-salg på 2-300 biler, hvorav 2/3 er varebiler.

Konklusjon:Land Rover Defender er en ordentlig kriger. Den er stor og solid med ekstrem framkommelighet, men mangler fremdeles litt på komfort.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.